הרר – בירת האיסלאם של אתיופיה

הראר (Harar) היא העיר הגדולה ביותר במזרח אתיופיה והיא ביתם של כ-150,000 איש. העיר משמשת כבירת מחוז הררי (אחד מ-9 המחוזות של אתיופיה והקטן שבהם) ולנו היא בעיקר מזכירה את ירושלים: העיר כוללת עיר עתיקה מוקפת חומה שנקראת הרר ג'וגול (העיר העתיקה).


שוק טיפוסי בהרר
שוק טיפוסי בהרר

אבל זה לא הכל – הרר היא העיר הרביעית בקדושתה לאיסלם (אחרי ירושלים שנמצאת במקום ה-3) וגם היא הוכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הרר שימשה במשך מאות שנים כמרכז מסחרי כפול: מצד אחד לערי קרן אפריקה ומצד שני לחצי האי ערב.

וכמו ירושלים, גם הרר מתהדרת בתושבים מקומיים אותנטיים שנקראים הררים. אלו הם צאצאיהם של חיילי ממלכת אקסום הקדומה ששירתו במוצב צבאי שהוקם בעיר. להררים (כמו לירושלמים) שפה בשם הררית שמשתייכת למשפחת השפות השמיות.


תכנון טיולים באנר

airalo ad

ההיסטוריה של הרר

האגדה מספרת שהעיר הוקמה ע"י כמה מאות שייחים בשנת 1256 לספירה אך שלושת המסגדים העתיקים בעיר הוקמו במאה העשירית ולכן ייתכן שמקור העיר עתיק עוד יותר. בכל מקרה, עוד במאה ה-13 העיר הייתה נקודת מסחר חשובה שקישרה את רמת אתיופיה, ים סוף והאוקיינוס ההודי בעיקר בסחר של גת, קפה, עורות, נשק וגם עבדים. לצורך הקלת המסחר הבינלאומי העיר הטביעה מטבעות משלה שהיו השניים בחשיבותם בקרן אפריקה.

במאה ה-16 הפכה הרר לבירת מחוז דקאל, מה שהביא לפיתוח נוסף בעיר מבחינה כלכלית ומסחרית והביאה לעיר בני דתות שונות. אמנם תפקיד זה נלקח מהרר ב-1568, אך בתקופה זו היא שימשה כנקודת המוצא לכיבושים צבאיים בקרן אפריקה ע"י אחמד גראן. יתרה מזאת, גם כאשר העיר לכאורה ירדה מגדולתה היא שמרה על מעמדה הכפול: הן כצומת מסחרי בקרן אפריקה והן כמרכז לימודים של דת האיסלם שהפך אותה לעיר קדושה.

לאחר מכן העיר החליפה ידיים וכיבושה ע"י מלניק ה-2 ב-1887 היווה נקודת מפנה מבחינה צבאית ומבחינה עירונית כי הרר שימשה כמרכז מסחרי ראשי באימפריה האתיופית. ולא פחות חשוב – בתקופה זו העיר נפתחה לעולם סוף סוף ונהנתה משטף של מהגרים וסוחרים מתימן, מצרים, הודו ואירופה.

מלונות מומלצים בהרר

אדריכלות הררית

בהרר יש בה סגנון אדריכלי ייחודי שיש לו שלושה טיפוסים שונים.

  • בתים מסורתיים שנקראיים "גה גאר" וכוללים 3 חדרי שינה ואזור שירות בחצר. חיבור של מספר בתים נקרא "גה אבאד" והוא לרוב שימש למגורים של חמולה.
  • בתים בסגנון אדריכלי הודי שנמצאים בעיקר בחלקים הגבוהים של העיר ובמרכזה . בתים אלו הוקמו החל מ-1887 והם כוללים 2 קומות ומרפסת שפונה לרחוב או לחצר
  • שילוב של שני הסגנונות לעיל, כלומר שילוב בין האדריכלות המקומית והאדריכלות ההודית שהובאה להרר באמצעות סוחרים הודים במאה ה-19.

אתר מורשת עולמית

שוק הירקות, הרר, אתיופיה
שוק הירקות, הרר, אתיופיה

ג'וג'ול הוכרזה בשנת 2006 כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הסיבות לכך הן כדלקמן:

  • העיר מייצגת שנוי אנושי חשוב בתחומי האדריכלות והתכנון העירוני.
  • היא מהווה עדות ייחודית ויוצאת דופן למסורת של התפתחות תרבותית, חברתית וכלכלית.
  • היא מהווה דוגמה יוצאת דופן לסוג בנייה אדריכלי בעל חשיבות ומשמעות להיסטוריה האנושית.
  • היא מהווה דוגמה יוצאת דופן להתיישבות מסורתית אנושית תוך שימוש במשאבי הטבע, כלומר מייצגת יחסי גומלין תרבותיים ייחודיים בין האדם לסביבתו הטבעית.

המוזיאונים בהרר

בית התרבות ההררית

מוזיאון זה הוקם בשנות ה-80 של המאה ה-20 והציג בתחילה פריטים הרריים אותנטים. כיום מוזיאון זה משמש כמשרד התרבות העירוני ונערכים בו פסטיבלים וטקסים, ולמרות שבסיסם הוא מוסלמי דתי (למשל ספרי קוראן) אופיים הוא קהילתי ולכן הם פתוחים לקהל ואף מומלצים. שימו לב כי כל ההסברים במוזיאון כתובים בשפה ההררית ולכן מומלץ להצטייד במדריך.

המוזיאון הלאומי של הרר

מוזיאון זה הוקם ב-1991 ויש בו תערוכות קבע של אמנים מקומיים בני כל השבטים. מטרת המוזיאון היא להראות שהחברה בהרר היא רב-תרבותית, רב-דתית ורב-לשונית ויש בו גם הדרכה באנגלית.

מוזיאון עבדאללה עלי שריף

זהו מוזיאון פרטי שהוכר כמוזיאון רשמי ב-1998 והוא נחשב למוזיאון הפרטי הראשון באיזור. מוזיאון זה מציג את התרבות ההררית המקומית כפסיפס של עמים, לשונות ודתות באמצעות בגדים מסורתיים, תכשיטים, מטבעות, קטעי נגינה ושירה מסורתיים ועוד.

מרכז התרבות ע"ש ארתור רמבו

מוזיאון זה נמצא בבית ששימש את המשורר הצרפתי ארתור רמבו ועוסק בעיר וביצירותיו. המוזיאון כולל חנות מוזיאון שבה ניתן לרכוש תכשיטים, סלים ובדים מקומיים.

מלונות מומלצים בהרר

הרר ג'וגול, העיר העתיקה של הרר

הרר ג'וגול, העיר העתיקה של הרר
הרר ג'וגול, העיר העתיקה של הרר

ג'וג'ול היא העיר העתיקה מוקפת החומה של הרר והיא משתרעת על 480 דונם. בעיר יש שבעה שערים כולל "השער החדש" שהוקם ע"י מלניק ה-2 בסוף המאה ה-19. למעשה, היותה של העיר מוקפת חומה הפך אותה לעיר אסורה עד המאה ה-19 ולמסתורית, במיוחד סיקרנו הסיפורים על בתיה הצבעוניים מפי מתי המעט שהצליחו להיכנס לעיר.

בהרר יש 85 מסגדים ו-102 בתי תפילה שמחלקים ל-3 סוגים.

  • חדר מסורתיים שכוללים חדר תפילה וחצר.
  • מסגדים שבנויים בדומה לחדר המסורתיים בתוספת עמודים.
  • בתי תפילה באחד משני הסוגים לעיל שכוללים גם קברי מוסלמים. קברים אלו נחשבים לקדושים בקרב כל תושבי העיר ללא הבדל דת ומוצא.

טיולים מומלצים בהרר

בהרר ג'וג'ול יש שלושה אתרים מרכזיים: כיכר שוק הסוסים שבה נמצאים בית העירייה והכנסיה, השוק המרכזי (Shoa Gate Market) עם ריחות התבלינים האתיופיים העזים הנידפים ממנו והמסגד המרכזי. מומלץ לשוטט בסמטאות העיר הצרות (ברגל או בריקשה) וליהנות מאוירת העיר כולל אכילת מלאווח ושקשוקה, לעיסת גאת ומשחקי שש-בש. שימו לב – כל סמטא מוקדשת לנושא אחר, למשל סמטת הבדים שבה מומלץ לקנות צעיפים רקומים מרהיבים. הרר גם ידועה בסליה הטובים והמוצרים הטבעיים הצבעוניים המיוצרים בה מקבלים מקום של כבוד על קירות הבתים בסגנון הערבי של העיר העתיקה.

ואגב, בהרר נמצא השוק הגדול בעולם לגת אז אם אתם בעניין – לכו על זה… בכל מקרה של שיטוטים בעיר אנחנו ממליצים לזכור דבר אחד – העיר נמצאת בגובה 2000 מטר מעל פני הים אז אל תסחבו הרבה שקיות עמוסות קניות.

וכמו בירושלים, מומלץ לטייל בעיר באמצעות מדריך מקומי שיקח אתכם לכל נקודות העניין החשובות. הבית של קיסר אתיופיה לשעבר היילה סלאסי, הקולנוע הישן, השווקים ובעיקר יגרום לכם לא ללכת לאיבוד בסמטאות. מומלץ גם להתייעץ עם המדריך לגבי ביקור במקומות אותנטיים יותר כמו אתרי טבע עירוניים, פינות נסתרות, ביקור בבתים מסורתיים, בתי קפה מיוחדים, מועדוני ריקודים מסורתיים ועוד.

בכל מקרה במהלך השיטוטים שלכם בסמטאות הצרות אל תתפלאו אם תראו שהחמורים, העיזים והגמלים משמשים כאמצעי תחבורה במקום מכוניות. מצד אחד – זה מה שקורה כשבונים עיר במאה ה-13 אבל מצד שני – זה מה שמבטיח מראות צבעוניים ומלאי חיים שפשוט אין במקומות אחרים…

אוכל ושתייה בהרר

הקפה המקומי בהראר נחשב לאיכותי במיוחד, למרות שלנו הוא היה יותר חמוץ ומר מהמוכר ובעיקר שונה. התה המקומי הוא בעצם חליטה של עלי עץ הקפה ועכשיו שאנחנו חושבים על זה – אולי זו הסיבה לכך שבהרר שותים קפה ותה ביחד. ומכיוון שהעיר מוסלמית אל תצפו פה למשקאות אלכוהוליים כמו בירה. יש כאן אוכל מקומי מעניין. למשל דבש מקומי או אינג'רה ועליה בשר בקר חי שחתוך לקוביות. אם אתם לא קרניבורים מושבעים, הסירו דאגה מלבכם כי בהרר תוכלו למצוא גם מאכלים בינלאומיים כמו פיצה אבל במחיר אפריקאי לחלוטין.

מלונות ולינה באיזור הררי

אטרקציות יחודיות להרר

האכלת צבועים בהרר

האכלת צבועים בהרר
האכלת צבועים בהרר
האכלת צבועים בהרר
האכלת צבועים בהרר

בהרר תתקלו בנוהג בן 500 שנה שהפך עם השנים לאטרקצייה תיירותית. ניתן להצטרף בלילה למקומיים שמאכילים צבועים בפאתי העיר בעצמות עסיסיות עם שרידי בשר עליהן. זו חווייה פראית ויוצאת דופן.

הכל התחיל כאשר השתמשו בצבועים כדי לנקות את שאריות האוכל בעיר והשאר היסטוריה. למעשה, ב-60 השנים האחרונות האכלת הצבועים הפכה למסודרת וכן, לכל צבוע יש שם ואופי משלו. יש כאלה שטוענים שהצבועים הם הכוכבים האמיתיים של העיר, ולא המבנים העתיקים והתרבות הייחודית. ואם תשאלו אותנו, אנחנו חושבים שעצם העובדה שכאן הצבועים זוכים למוניטין חיובי היא סיבה מספיק טובה לקפוץ לביקור.

חתונה אתיופית בהרר

אם סיימתם לחוות את העיר, אנחנו ממליצים לכם לא לוותר על שוק הגמלים, על ביקור בכפרים שסמוכים לעיר ועל גולת הכותרת: חתונה אתיופית. שאלו את המדריך שלכם אם מתקיימת חתונה בקרוב ותזכו לחוויה של פעם בחיים.

האכלה של עופות דורסים בהרר

האכלת עופות דורסים בהרר
האכלת עופות דורסים בהרר

במקומות שונים בעיר מקומיים זורקים פיסות בשר אל השמים ועופות דורסים מגיחים בטיסה מעל ראשי האנשים ותופסים את הנתחים בעודם באוויר. כמו בשאר המדינה, גם כאן המקומיים הפכו זאת לפרנסה ויבקשו תשלום כדי לצפות בהצגה. למעוניינים בחיסכון של כמה בירים צפויה אכזבה כי העופות לא רגילים לאכול מידיים מערביות.

איך תגיעו אל הרר

להרר ניתן להגיע באמצעות טיסה קצרה או ברכב שכור מעיר הבירה של אתיופיה אדיס אבבה. העיר נמצאת 500 ק"מ מזרחית לאדיס אבבה והנסיעה עוברת דרך השבר הסורי-אפריקאי המוכר. בדרך תפגשו שבטים שונים שגרים בעיירות, אוהלים, בפחונים ובבקתות מקש ומבוץ וזו חוויה אתנוגרפית בפני עצמה. לנו הדרך לעיר הזכירה את באב-אל-ואד שלנו בגלל שלדי המכוניות בצידי הדרך, אבל אולי רק התגעגענו קצת הביתה. 🙂

ואגב, אם אתם שוכרים רכב כדאי שתדעו שהדרך לעיר רצופה בעדרי בקר ועיזים, בחמורים ואפילו בקופים ממינים שונים וכולם (האנשים והחיות) נוהגים ללכת באמצע הדרך ולהפריע לתנועה. אנחנו ממליצים לנהוג במשנה זהירות כי באתיופיה (כמו בהודו) דריסת פרה היא עניין רציני – צריך לחכות לשוטר ולשלם לבעל הפרה פיצוי עבורה שיכול להגיע לאלפי דולרים. בעיר הראר עצמה פועלות משמרות בטיחות בקרבת בתי ספר ואין תאורת רחוב, אז סעו בזהירות גם כאן.