התבלינים של אתיופיה

קערות תבלינים באתיופיה
קערות תבלינים באתיופיה

המיקום הגאוגרפי של אתיופיה בקרבת ים סוף גרם להיותה של המדינה צומת דרכים מסחרית ותרם לקולינריה המקומית רבות. למעשה, למדינה הגיעו מארצות שונות תבלינים אקזוטיים כמו ג'ינג'ר מהמזרח הרחוק, הל וכורכום מהודו, כוסברה מהמזרח התיכון ועוד. תבלינים אלו מהווים עד היום את הבסיס למטבח האתיופי.


עם השנים התחילו לגדל תבלינים באתיופיה והיו אף כאלו שהאמינו שהם קדושים ובעלי כוחות ריפוי. כיום יותר מחמישים סוגים שונים של תבלינים מיוצרים באתיופיה עצמה בשטח שגודלו כ-200,000 דונם.

גידול התבלינים באתיופיה הוא ברובו אורגני ומתפרס על אזורים שונים במדינה. גידול זה נעשה תוך מתן כבוד לטבע ומבוסס ברובו על מסורות עתיקות בנות מאות שנים.


תכנון טיולים באנר

גן עדן לתבלינים

הודות לשילוב הייחודי שבין האדמה והאקלים באתיופיה היא נחשבת "לגן עדן לתבלינים", ממש כמו שצרפת נחשבת למקום האידיאלי לגידול ענבי יין. סביבת הטיפוח המושלמת לתבלינים באיכות גבוהה נמצאת באתיופיה וראיה לכך היא העובדה שייצור התבלינים באתיופיה מגיע לכ-250,000 טון בשנה.

airalo ad

כל מי שהיה באתיופיה יודע שהתבלינים האתיופים מיוחדים במינם ווטעמם העז נשארי גם לאחר האוכל. למעשה, התבלינים הם אלו שהופכים את המטבח האתיופי למיוחד במינו מבחינת ניחוח, ארומה, פיקנטיות וכמובן חריפות. התבלינים באתיופיה נקנים לרוב בצורתם הגולמית ונטחנים ע"י עקרת הבית האתיופית באמצעות עלי ומכתש.

חריף אש? באתיופיה זה הסטנדרט

למעשה, כל עקרת בית יוצרת לעצמה תערובת תבלינים משלה שמבוססת על חומרי הגלם המרכזיים הבאים: הל, פלפל שחור, פלפל אדום, חילבה, קצח, פפריקה מתוקה, אגוז מוסקט, סוגים שונים של צ'ילי, פלפלים חריפים, כמון, כורכום, קינמון, ציפורן, כוסברה, זנגביל טחון ועוד.

המלצה מאיתנו – קחו בחשבון שהמטבח האתיופי חריף אש וגם תערובות תבלינים שנחשבות פה "עדינות" הן לחיך ישראלי ממש חריפות.

במטבח האתיופי נפוצות 4 תערובות של תבלינים:

  • ברברה (Berbere) – תערובת ארומטית וחריפה בצבע אדום שמבוססת על פלפל אתיופי אדום חריף. התערובת כוללת גם פלפל שחור אתיופי, פלפל אנגלי, הל, ציפורן, כמון, חילבה, אגוז מוסקט, כוסברה, זנגוויל, כורכום, מלח, פפריקה וקינמון אבל המרכיבים משתנים ממשפחה אתיופית אחת לשנייה. לרכישה אונליין של התערובת לחצו כאן.
  • מיטמיטה (Mitmita) – הגרסה החריפה של הברברה שכוללת פלפל צ'ילי, הל, ציפורן ומלח שאליהן יש המוסיפים גם קינמון, כמון וזנגביל. לרכישה אונליין של התערובת לחצו כאן.
  • אווז (Awaze) – זו הגרסה המעודנת של הברברה שמשמשת לרוב כרוטב ולא כתערובת תיבול. גרסה זו כוללת לרוב לימון, זנגביל, שום ואלכוהול כלשהו.
  • קורָארִימָה (Korarima) – תערובת נפוצה לבישול ירקות ובשר, המורכבת מאגוז מוסקט, הל, ג'ינג'ר, ציפורן ופלפל שחור אתיופי.

המטבח האתיופי אולי נחשב בסיסי ולא מתוחכם מבחינת שיטות הבישול ומצומצם מבחינת חומרי הגלם, אבל התבלינים הם אלו שעושים את ההבדל והופכים אותו לעשיר מאוד בטעמים.

למעשה, התבלינים הם המרכיב העיקרי במטבח האתיופי כי הם מחפים על חסרונות בתחומים אחרים. ואם אתם מתלוננים על החריפות כדאי שתבקרו באזוריים הכפריים כדי להרגיש חריפות אמיתית מהי.

אגב, האתיופים מאמינים שהחריפות מחזקת את הגוף ותורמת לאון הגברי. שכנענו?

שאלות ותשובות

למה יש שפע של תבלינים באתיופיה?

הודות לשילוב הייחודי שבין האדמה ומזג האויר באתיופיה היא מהווה את סביבת הטיפוח המושלמת לתבלינים באיכות הגבוהה ביותר, ממש כמו שצרפת נחשבת למקום האידיאלי לגידול ענבי יין. כשמוסיפים לכך את המיקום הגאוגרפי של אתיופיה בקרבת ים סוף והיותה של המדינה צומת דרכים התוצאה אחת – אתיופיה נחשבת ובצדק ל"גן עדן לתבלינים".

איך מגדלים תבלינים באתיופיה?

גידול התבלינים באתיופיה הוא ברובו אורגני ומתפרס על אזורים שונים במדינה. גידול זה נעשה תוך מתן כבוד לטבע ומבוסס ברובו על מסורות עתיקות בנות מאות שנים.

איך יוצרים את תערובות התבלינים המקומיות?

כל עקרת בית באתיופיה יוצרת לעצמה תערובת תבלינים משלה, כך שבכל בית יהיה למאכלים טעם אחר. עם זאת, התערובת המשמשות במטבח האתיופי מתבססות לרוב על: הל, פלפל שחור, פלפל אדום, חילבה, קצח, פפריקה מתוקה, אגוז מוסקט, סוגים שונים של צ'ילי, פלפלים חריפים, כמון, כורכום, קינמון, ציפורן, כוסברה וג'ינג'ר.

מה הוא תבלין הצ'או?

תבלין הצ'או הוא למעשה תערובת חריפה של כ-20 תבלינים שונים שעוברים ייבוש, קלייה במדורה וטחינה. תערובת הצ'או משמשת ברבים מהמאכלים במטבח האתיופי.