אקסום. ארץ מלכת שבא

עתיקות בעיר אקסום אתיופיה
עתיקות בעיר אקסום אתיופיה

העיר אקסום שממוקמת בדרום הסהרה קיימת כבר כ-3000 שנה היא גם העיר שמיושבת הכי הרבה זמן ברצף. אקסום נוסדה בתקופת מלכת שבא ושימשה כעיר הבירה של קיסרות אקסום – קיסרות שנחשבה לאחת האימפריות החזקות בעולם העתיק.


המלכים של אקסום לדורותיהם הבינו את חשיבות המסחר הבינלאומי – מה שהביא אותם להשתלט על נתיבי הסחר לאורך הים האדום ולהפוך את אקסום ליישות הסחר הדומיננטית של יבשת אפריקה. למשל, המטבעות שהוטבעו באקסום היו היחידים ביבשת אפריקה כולה.

בעת שהיתה בשיאה, נפרשה אקסום מאזור הנילוס הסודני דרך הים האדום ועד לתימן. משנת 1980 העיר הוכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו וכיום היא גדושה אובליסקים (אנדרטאות), ארמונות הרוסים ועוד אלמנטים שראשיתם בימי הזוהר שלה.


תכנון טיולים באנר

מלונות מומלצים באקסום

אטרקציות ודברים לעשות באקסום

  • כנסיית גבירתנו מרים מציון היא הכנסייה העתיקה ביותר באתיופיה. היא הוקמה במאה הרביעית לספירה לאחר שמנהיגי אקסום התנצרו. הדגם המקורי והשלם של הכנסייה נפל קורבן ללוחמי המלכה יהודית במאה העשירית לפני הספירה, אך היסודות של אחד מתוך 12 המקדשים עדיין קיימים. הכנסייה אשר נבנתה במאה ה-17 על ידי הקיסר פאסילידס (Fasilides) מרשימה מאוד.
פנים כנסיית גבירתנו מרים מציון, אקסום, אתיופיה
פנים כנסיית גבירתנו מרים מציון, אקסום, אתיופיה
  • הכנסייה טוענת שבתוכה שוכן ארון הברית המקורי והעתיק, ובו לוחות הברית שניתנו למשה בסיני. לפי האגדה הלוחות הובאו לאתיופיה על ידי המלך מלניק הראשון, בנם של מלכת שבא ושלמה המלך לפני כ- 3000 שנה.
  • שדה האסטלות הוא שדה של אובליסקים מהתקופה שלפני כינון הנצרות אשר ממוקם מול כנסיית מרים ציון ואשר משתלב עם חומות האבן הגבוהות שהוקמו בעבר. גובהן של האסטלות העצומות מגיע ליותר מ-30 מטרים. למרות שרוב האובליסקים נהרסו עם השנים, עדיין נותרו על תילם שתי אסטלות ועליהן עיטורים פגאניים של הירח והשמש. משקלן של האסטלות מוערך במאות טונות ומקימיהן נעזרו ככל הנראה בפילים ובגלילים כדי לשנען מהמחצבה שנמצאת במרחק של 4 ק"מ מערבית למקום. האסטלות בשדה חדשות יחסית שכן האסטלות המוקדמות ביותר בסביבת העיר מתוארכות ללפני 5000 שנים.
  • במוזיאון הארכיאולוגי של אקסום יש שפע של חפצי אומנות עתיקים, מטבעות וכלים שונים החל מהמאה השלישית לספירה.
  • מרחצאות מלכת שבא (May Shum) – מרחצאות מלכת שבא הן מאגר מים גדול באורך של 67 מטר ובעומק של 5 מטר. למרות שמו המטעה, המאגר הוקם כאלף שנים לאחר תקופתה של מלכת שבא והוא שימש ועדיין משמש כמקור מים חשוב. המרחצאות צמודות לשדה האסטלות ממזרח.
  • שרידיו של ארמון דונגור (Dongur). יש כאלה שאפילו מאמינים שאלו חורבותיו של הארמון ששימש את מלכת שבא
  • קברם של כלב (Kaleb), קיסר אקסום וגברה מסקל לליבלה (Gebre Mesqel Lalibela), קיסר אתיופיה.
  • מצבת המלך אזנה – על אבן זו נחרתו אותיות ב-3 שפות (יוונית, שבאית וגעז). עליה בעצם נכתבה תודתו של המלך עזנה לאלוהיו על ניצחונותיו נגד אויביו, למשל בני עם הבג'ה מתימן, בני כוש בסודן ועוד.
  • ארמון הקיסר פאסילידס –  ארמון הקיסר פאסילידס בגונדר הוא חלק ממתחם פאסיל גמב ואפשר לערוך בו סיורים כדי ללמוד על ההיסטוריה של האיזור ושל אתיופיה כולה.

טיולים בסביבת אקסום

נוף טיפוסי באקסום
נוף טיפוסי באקסום

בכל אתרי התיירות והסביבה הקרובה של העיר תוכלו למצוא מוניות או ריקשות ממונעות. כמעט בכל מלון או סוכנות תיירות תוכלו להזמין הסעות מסודרות עם או בלי מדריכים – המלצה שלנו – אל תתפשרו – קחו מדריך מקומי.

airalo ad

אירועים ופסטיבלים באקסום

  • פסטיבל המסקל נחגג ב-27 בספטמבר כאשר גולת הכותרת היא הבערת מדורות ענק מול כנסיית גבירתנו מרים מציון.
  • פסטיבלים נוספים: פסטיבל הטימקת נחגג ב-19 בינואר ויום קידוש מרים נחגג ב-1 בדצמבר.

קניות באקסום

שפע של דוכנים פרוש לאורך הכביש הראשי ממזרח לשדה האסטלות המרכזי. זהו מקום טוב לרכוש בגדי כותנה מסורתיים שלובשות נשות התיגראי כמו גם סלים קלועים ועבודות יד נוספות.

מזכרות מאקסום כמו חפצי אמנות, עתיקות ומלאכות יד תוכלו לקנות אונליין כאן.

איך מגיעים לאקסום?

מידע נוסף על אקסום