איזור דרום נהר האומו

אמנם עמק נהר האומו מתחיל במערב אתיופיה, אך הוא מסתיים בדרום אתיופיה בסמוך לגבול עם קניה. איזור דרום נהר האומו משקף את אפריקה (ואת אתיופיה בפרט) כפי שהיו פעם ומשמש כמוזיאון חי, בעיקר במישור האתני. בעמק זה חיות עשרות קבוצות אתניות שונות (המומחים חלוקים בדעותיהם והמספרים נעים מ-16 ל-40) שביניהם שוררים לרוב יחסי איבה שמתדרדרים לעיתים גם לאלימות.


אשה מאחד השבטים של איזור דרום נהר האומו

אשה מאחד השבטים של איזור דרום נהר האומו

שימו לב – בשנים האחרונות אנשי השבטים בדרום אומו השיגו כלי נשק אוטומטיים ממלחמת האזרחים שמתנהלת בסודן, ולכן המשטרה האתיופית המקומית ממליצה לזרים לטייל בדרום אומו בלווית שומרי ראש חמושים. האזור לכן אינו מומלץ למטייל העצמאי והעושים זאת מסתכנים פעמיים. מבחינה בטחונית ומבחינה כלכלית כי כל חשד בצילום של אנשי השבטים יגרור דרישת תשלום.


תכנון טיולים באנר

שבט Aari

נפח בן שבט ארי - דרום אומו אתיופיה

נפח בן שבט ארי – דרום אומו אתיופיה

airalo ad

באיזור דרום אומו הקבוצה האתנית הבולטת היא "ארי" שנכתבת באנגלית Ari או Aari.  בני השבט מונים כ-120,000 איש ששוכנים מצפון לאגם מאגו, בפארק הלאומי מאגו ומגדלים קפה ואינסט (Inset) – צמח ממשפחת הבננות שממנו מכינים קמח להכנת הלחם המקומי קוצ'ו (Kocho).

קיטפו - Kitfo

קיטפו – Kitfo

אמנם האינסט (שנודעה בשמה העממי "הבננה המזויפת") נמצא בכל אפריקה הטרופית אבל רק באתיופיה הוא בויית וראוי לאכילה, אז אל תפסידו את ההזדמנות. הגזע של השיח משמש להזנת חיות המשק וסיבי הצמח משמשים את בנות השבט לתפירת חצאיות ולהכנת כלים אבל השימוש העיקרי הוא הקוצ'ו.

הקוצ'ו מוכן אף הוא מהגזע של השיח, אבל יחסית ללחמים אחרים הכנתו מסובכת במיוחד: בתחילה הכנת בצק ולאחר מכן הטמנתו באדמה כשהוא עטוף בעלים ל-3 חודשים. עם סיום התסיסה יוצרים מהבצק כדורים ואופים אותם על טאבון. ללחם טעם וריח של גבינה חריפה והוא מוגש עם ממרח צ'ילי תוצרת בית מפלפלים חריפים, תבלינים ושום או עם קיטפו (Kitfo), אחת המנות האהובות במטבח האתיופי שמורכבת מבשר טחון שחציו מבושל וחציו נא. להשלמת הארוחה מקנחים בארקה, משקה אלכוהולי שמיוצר מדגנים ומלתת.

גם הגברים של השבט אינם טומנים ידם בצלחת היופי. לרוב ראשיהם מגולחים, לאוזניהם עגילים ולצוואריהם מחרוזות מחרוזים בצבעים אדום, כחול, שחור וכתום או צמידים מכסף או מזהב.

ההמלצה שלנו: תכננו את הביקור שלכם בישוב המרכזי של השבט Key Afer ביום שני. ביום זה נערך יום השוק וזו ההזדמנות שלכם ליהנות מאוכל מקומי, לרכוש מזכרות אותנטיות ועוד. אגב, בשפת השבט יש כ-10 דיאלקטים שונים כך שמתורגמן הוא הכרח כאן.

לינה בעמק נהר האומו

מידע על השבטים של עמק נהר האומו

מפת האיזור

מתי לבקר באיזור דרום נהר האומו?

הדרך הטובה ביותר לבקר באמצעות רכב שכור בדרום אומו היא בין החודשים יולי-מרץ. לאחר מכן, בעיקר בחודשים אפריל-מאי הדרכים הופכות להיות בלתי-עבירות בגלל הגשמים הרבים. שימו לב – גם בחודשי הקצה (כלומר יולי ומרץ) יש לנקוט במשנה זהירות כי יש סכוי רב לגשמים פתאומיים.