אגם אבאייה (Abaya) – האגם האדום

זריחה ותצפית על אגם אבאייה

זריחה ותצפית על אגם אבאייה


אגם אבאיה, Abaya, בדרום אתיופיה הוא אגם חסר מוצא שנחשב בין הגדולים באגמי רמת אתיופיה. האגם התגלה ע"י האיטלקי ויטוריו בוטגו ב-1897 והוא העניק לו את השם אגם מרגריטה, שמה של רעיית המלך האיטלקי אומברטו הראשון. אגב, האיטלקים עדיין קוראים למקום אגם מרגריטה. של שמה של אותה מלכה נקראת גם הפיצה מרגריטה. ואם כבר בענייני שמות עסקינן, יש המכנים אותו "אגם השטן" משום צבעו האדום.

האגם הוא השני בגודלו באתיופיה (אחרי אגם טאנה) והארוך ביותר מבין אגמי עמק הריפט. האגם נמצא בגובה של 1268 מטר מעל פני הים, אורכו  60 ק"מ ורוחבו 20 ק"מ כך שהוא משתרע על 1160 קמ"ר. עם זאת, הוא נחשב יחסית לרדוד כי עומקו המקסימלי הוא רק 13 מטר. רדידות זו מקנה לאגם רגישות גבוהה לשינויים ברמות המשקעים והנוזלים, כך שהוא אגם אידיאלי למחקרים רבים שמודדים את השפעת האנשים ודפוסי האקלים בו.

האגם ניזון משני נחלים: נחל Bilate מכיוון צפון ונחל Gidabo והוא ידוע בצבעו האדום – תוצאה של הידרוקסיד הברזל שנסחף במימי הנחלים שמזינים את האגם. אגם אבאייה ידוע בחיי הבר התוססים בו והוא משופע בציפורים, בדגים וגם בתנינים. הפינה הדרום-מערבית של האגם היא אזור המחייה הכמעט בלעדי של הציפור Myrmecocichla albifrons, כך שזהו אחד משני המקומות היחידים באתיופיה שבה ניתן לצפות בה.


תכנון טיולים באנר

תנינים ופפירוסים עתיקים

עם זאת, המים האדומים והתנינים שלחופו הופכים את האגם לפחות מתויר וחבל, כי הוא נחשב לאחד היפים באתיופיה אם לא ליפה מכולם הודות לאיים הרבים במימיו:Aruro, Gidicho Welege, Galmaka  ו-Alkali. אגב, כדי לאזן את מספר התנינים באגם הוקמה בסמוך אליו חוות תנינים שכוללת כ-8000 תנינים. התנינים גדלים בחווה מאז היותם בביצים ובהגיעם לבגרות הם מוחזרים לאגם או נמכרים לתעשיית העורות, הכל בצורה מבוקרת וחוקית.

airalo ad

האגם משמש כנקודת מוצא למבקרים בארבה מינץ', באגם צ'אמו הסמוך, בגשר האלוהים ובפארק הלאומי נשיסאר שנמצא לחופיו הדרומיים. אנחנו ממליצים לצפות באנשי השבטים Guji ו-Harura שצדים היפופוטמים בנהר באמצעות סירות מיוחדות (Isoke). ואם הסירות האלו נראות לכם מוכרות אתם לא טועים, כי הן דומות להפליא לסירות שמתוארות בפפירוסים המצריים הקדומים.

 ספר המתים - על גבי פפירוס מצרי

איך מגיעים אל אגם אבאייה?

הדרך הטובה ביותר להגיע לאגם אבאייה היא באמצעות רכב שכור או נסיעה באוטובוס.

העיר הקרובה ביותר אל האגם היא ארבה מינץ' (לרוב, גם לנים בה), שאליה מגיעים באמצעות אוטובוסים פרטיים וציבוריים מאדיס אבבה (כ-10 שעות נסיעה ברוטו).

ניתן להגיע לעיר גם באמצעות טיסה סדירה מאדיס אבבה (4 טיסות בשבוע) שאורכת כשעה.