ארבה מינץ' – Arba Minch

ארבה מינץ' היא עיירה שממוקמת כ-500 ק”מ דרומית לאדיס אבבה, באיזור עמק הריפט הגדול, בגובה 1285 מטרים מעל פני הים. בעיירה וסביבה יש הרבה אתרי תיירות מעניינים כגון נהר הקולפו (Kulfo) שחוצה את העיר ומתנקז אל אגם צ'אמו (Chamo). ארבה מינץ' ידועה גם בתור מקור למנגו נפלא, לבננות, פירות הדר וגויאבות. שפע של דגים הופכים אותה לגן עדן לחובבי דיג.


Paradise Lodge - ארבה מינץ'
Paradise Lodge – ארבה מינץ'

ההיסטוריה של ארבה מינץ'

ארבה מינץ' הוקמה בשנת 1960 ולאחר מאבק קשה עם אנשי צ'נצה (Chencha) היא הפכה לבירת מחוז גמו גופה (Gamu Gofa). כבישים חדשים הפכו את ארבה מינץ' לנגישה הרבה יותר וכיום ניתן להגיע אליה בנסיעה בת יום אחד מבירת אתיופיה, אדיס אבבה.

בשנת 1996 הוקם בעיירה מפעל טקסטיל ענק, בחסות מלך אתיופיה דאז Tamirat Layne, והחל משנת 2003 הוקמו בעיירה מוסדות ושירותים נוספים לאזרחים וביניהם: שירות דואר, אספקת חשמל סדירה, בנקים ובית חולים. על פי הנתונים האחרונים של מפקד האוכלוסין (2007) מתגוררים בעיר כ-80 אלף אנשים.


תכנון טיולים באנר

אטרקציות באיזור ארבה מינץ'

העיירה יושבת בין שני אגמים גדולים וידועים, אבאייה (Abaya) וצ'אמו (Chamo). שני האגמים הללו מספקים אטרקציות שונות לתיירים וגם מהווים מקור פרנסה לתושבים המקומיים. בשנת 1980 הוקמה במקום האוניברסיטה המקומית שהפכה במרוצת השנים למקור גאווה עצום לעיר.

airalo ad

אגם צ'אמו

מי שמגיע לארבה מנץ' למטרת נופש ישמח בוודאי לצאת לשיט באגם צ'אמו. השיט נערך באזור המכונה "שוק התנינים" בגלל ריכוז התנינים העצום שבו ונמשך כשעתיים. במהלך השיט אפשר לפגוש היפופוטמים, שקנאים וכמובן תנינים. השיט עצמו עולה כ-90 ביר אתיופי והשכרת סירה (עם או בלי מדריך) עולה כ-700 ביר. אפשר להתמקח על המחיר.

אגם אבאיה

אגם אבאיה (לשעבר אגם מרגריטה) ידוע בחיי הבר שמתקיימים בו. ציפורים ודגים. לחופיו נמצאת העיר ארבה מינץ' וכן נושק לו הפארק הלאומי נשיסאר. באגם יש דייג מפותח ובמרכזו מספר איים קטנים.

הפארק הלאומי שמורת נשיסאר

כרטיס השייט תקף גם לאתרים נוספים באזור כמו הפארק הלאומי Nechisar וכדאי לנצלו. הפארק נמצא בין שני האגמים הדרומיים אבאיה וצ'אמו והוא הוכרז כפארק לאומי בגלל המגוון העצום של בעלי החיים שבו. אמנם לאחר שנים רבות של חוסר פיקוח וצייד לא מבוקר מגוון מספר החיות ירד אך הוא עדיין גדול ומרשים. בסיור ברחבי הפארק תוכלו לצפות בקופים, אנטילופות זברות ואם יתמזל מזלכם אף באריות ונמרים. באגמים חיים מגוון של עופות מים, היפופוטמים ותנינים. בתוך השמורה יש כמה עשרות מעיינות מים חמים טבעיים.

מרחצאות הקיסר האחרון היילה סלאסי

מרחצאות הקיסר האחרון היילה סלאסי
מרחצאות הקיסר האחרון היילה סלאסי

בעיירה וונדו גנט (Wondo Genet) נמצאים מרחצאות הקיסר היילה סלאסי. המרחצאות הטבעיים שופעים מי מעיינות תרמיים והמקום יחודי מאוד.

חוות האכלה של תנינים

בארבה מינץ' ישנה גם חוות האכלה אחת של תנינים. ההאכלה היא אירוע מרתק והיא מתקיימת בדרך כלל בימי שני וחמישי בין 15:00-17:00. יש שילוט נוח שמכוון לחווה אבל אין תחבורה ציבורית למקום.

בית טיפוסי של שבט הדורזה
בית טיפוסי של שבט הדורזה

שבט הדורזה

הדורזים, בני שבט הדורזה חיים ברצועת הבמבוק בגובה של כשלושת אלפים מטרים והם תלויים למחייתם לחלוטין בצמחי הבמבוק הענקיים. הם בונים בתי במבוק ענקיים דמויי איגלו ועוסקים בעיקר באריגה של כובכים שמיכות ובגדים צבעוניים אותנטיים.

כאן תוכלו לרכוש מזכרות ואריגים של בני שבט הדורזים

אפשרויות לינה באזור ארבה מינץ'

ישנם מספר מלונות ברמה טובה באזור ומומלץ להזמין בהם מקום מראש לפני ההגעה.

לארבה מינץ' יש המון מה להציע. גם לתיירים הרפתקנים וגם לאלו שמעדיפים לנוח ולהשתזף בשמש. מזג האוויר באזור הוא נוח רוב הזמן וכדאי לנצל אותו לסיורים, לשיט באגמים וליהנות מן האטרקציות השונות.