טיול מודרך בעמק הריפט

אז החלטנו להכיר את עמק הריפט הגדול בדרום אתיופיה מקרוב ולהתוודע למגוון התרבותי בו. די מהר החלטנו שהדרך הטובה ביותר להכיר את האיזור היא דווקא בדגש על ביקור באיזורים בהם חיים השבטים המקומיים. ארזנו את מטלטלנו בג'יפ השכור ויצאנו לדרך…


הגענו בשעת שקיעה והכל היה נראה פסטורלי להפליא. כל האזור מלא בגבעות שאת אדמתם מעבדים אנשי שבט הקונסו באמצעות טרסות ומגדלים בהם דורה, תירס, כותנה, קפה ובעיקר רועים בהן בקר, כבשים ועיזים.

פה ושם גם נתקלנו בפסלי עץ גדולים בקברים של בני השבט וכששאלנו לפרשם הופתענו: מסתבר שככה מתעדים קרובי המשפחה את הנפטר במידה והוא הרג אויב או בעל חי. הפסלים כוללים את חבריו של הנפטר, את נשותיו (הפוליגמיה בשבט מותרת) ואפילו את אויביו.


תכנון טיולים באנר

אמנם אפשר להיתקל באנשי השבט בערים נוספות באתיופיה ואפילו בקניה השכנה, אך באזור זה נמצאים רוב אנשי השבט : כ-300,000 איש מסך 350,000 אנשי השבט באתיופיה. מבחינה אתנית בני שבט הקונסו דומים להפליא לבני שבט האורומו: אותם מנהגים, אותה מערכת היררכיה חברתית ואפילו אותם כוהני דת.

airalo ad
בקתות שבט הקונסו על רקע השקיעה
בקתות שבט הקונסו על רקע השקיעה

הגגות של הבקתות הזכירו לנו את החצאיות שאותן לובשות נשות השבט והתחיל ויכוח: מי קדם למי, הביצה או התרנגולת. כדי ליישב את הויכוח החלטנו להחליף נושא ולפרוש לישון.

בבוקר הבנו שבפסטורליה הזו מסתתר טקס אכזרי שבו מצליפים נערים בנערות כאות לחיבה. תתפלאו אבל כולן רוצות להיות הראשונות לקבל את ההצלפה ולהראות את אהבתן ומסירותן לאהובן. ייתכן שהן חוששות להשתפן אחרי שיראו מה קורה לחברותיהן אבל הן שמחות. בכל מקרה ככה זה נראה. מעט עצוב לעיניים מערביות…

צלקות של הצלפות

אוכל קונסואי

בהמשך ניתן לנו לטעום מהמאכל המקומי Kurkuba שאופייני לאזור Gamo Goffa. המאכל עשוי מקמח תירס (Maize) ומעלי מורינגה (Moringa) שמוסיפים טעם מריר וחריף למנה וריח ייחודי: משהו בין עדשים לבוטנים.

המאכל המקומי Kurkuba
המאכל המקומי Kurkuba

אמנם היו בטיול קשיי תקשורת כי אנשי הקונסו מדברים לרוב בשפת הקונסו ולא באמהרית, אבל כמו שרואים בסרטון, למרות זאת, הפרידה מהאנשים באזור Shelle-Mazoria הייתה קשה.

מלונות מומלצים באיזור עמק הריפט

מלונות ברמה גבוהה יש באוואש (סמוך לפארק הלאומי אוואש), ארבה מינץ’ ולאורך חופי אגם לנגנו. אפשר למצוא באתרים אלה גם מלונות ברמה בינונית, כמו גם מקומות נוספים באזור דרום עמק נהר האומו. חדרים בתקציב נמוך אפשר למצוא כמעט בכל עיר באזור.

מידע נוסף

תיאור הטיול והתמונות הועברו לנו על ידי המדריך Emanuel Cheneke. עמנואל הוא מדריך מקומי מומלץ ודובר אנגלית לאיזור עמק נהר האומו. המייל שלו: imanynehushitar@gmail.com