רמת קונסו – הנוף התרבותי של קונסו

בתים בתוך כפר קונסואי טיפוסי - החיות למטה, האנשים למעלה

בתים בתוך כפר קונסואי טיפוסי – החיות למטה, האנשים למעלה


קונסו שבדרום אתיופיה היא רמה הררית תלולה בגובה של כ-2000 מטר מעל פני הים. על רמת קונסו חיים בני שבט הקונסו בהיררכיה שבטית מיוחדת. רמת קונסו כוללת טרסות חקלאיות עם חומות אבן שהוקמו עקב משטר משקעים לא יציב, יישובים מבוצרים ומערכות שיתופיות מיוחדות לאספקת מים. האיזור כולו נמצא כ-700 ק"מ דרום-מערבית לאדיס אבבה.

ברמת קונסו מתגוררים כרבע מיליון איש בני שבט קונסו והם מגדלים במקום כותנה, קפה, גת, דגנים שונים, תפוחי אדמה, בננות ושעועית.


תכנון טיולים באנר
ממרח שעועית אתיופי

ממרח שעועית אתיופי

airalo ad

רמת קונסו משתרעת על כ-230 קמ"ר ועשירית משטחה הוכר ב-2011 כאתר מורשת תרבותית של אונסק”ו (הנוף התרבותי של קונסו) משתי סיבות.

  • קונסו היא עדות ייחודית ויוצאת דופן להתפתחות של מסורת תרבותית, חברתית וכלכלית.
  • קונסו היא דוגמא יוצאת דופן להתיישבות מסורתית אנושית ולשימוש בקרקע, כלומר היא מייצגת תרבות בת כ-400 שנה, את התאמת התושבים לתנאי המחיה ואת יחסי הגומלין בין האדם לסביבתו.

יישובים ייחודיים בקונסו

רמת קונסו כוללת 20 יישובים מבוצרים בחומה שנקראים פלטה (Paleta). לכל יישוב לפחות חומה אחת בגובה 4 מטר וברוחב מירבי של 2.5 מטר, כאשר מספר החומות מסמל את גיל היישוב – ככל שביישוב יותר חומות כך הוא עתיק יותר. בכל חומה יש לרוב שני שערים לפחות שכיום אינם מאוישים.

כפר ברמת קונסו

כפר ברמת קונסו

כל אחד מיישובי הרמה מנוהל באופן אוטונומי ע"י מועצת זקנים ונחלק לרובעים שנקראים קנטה (Kanta). כל יישוב כולל רחבה למטרות קהילתיות וטקסיות בשם מורה (Mora) שמשמשת גם למגורי רווקי היישוב. ברחבה זו נמצאים לרוב עצים קדושים, אסטלות אבן עתיקות המסמלות סיפורי גבורה שבטיים, אבנים טקסיות וכן אבנים שמשמשות להשחזה של חניתות.

בתוך החומות בנויים מתחמים משפחתיים שתחומים בגדרות מאבנים או מעצים. כל מתחם מגורים נחלק לחלק המשמש למגורים ולחלק המשמש לאחסנה ולחיות המשק. כל מתחם משפחתי כולל גם 5-6 מבנים עגולים למטרות שונות ומשמש לייעוד אחר, למשל אסם, מכלאה לצאן ועוד.

אסם תירס, קונסו, אתיופיה

אסם תירס, קונסו, אתיופיה

טראסות ומאגרי מים

הטרסות בקונסו שמכסות כ-50-80% משטח הרמה משמשות לשלוש מטרות: אגירת מי הגשמים, היפטרות ממים עודפים ומניעה של שחיקה או היסחפות של הקרקע. גובה הטרסות בקונסו מגיע ל-8 מטר והרוחב שלהן נקבע בהתאם לשיפוע של המדרון. הטרסות נבנות ע"י שני המינים כאשר הגברים אחראיים לחיתוך האבנים והנשים להובלת העפר בדליים.

מכיוון שמשק המים ברמת קונסו לא יציב וכך גם משטר המשקעים, הוקמו במקום מאגרי מים לאצירת מי הגשמים להשקיית הצאן בשם הרדה (Harda). מאגרים אלו מגיעים לאורך של 60 מטר ולעומק של 13 מטר במעבה האדמה. מאגרים אלו נמצאים ליד כל מהישובים המבוצרים, ברחבי השדות וכן בתוך או ליד העצים הקדושים.

שוק טיפוסי בקונסו

שוק טיפוסי בקונסו

מזכרות ופסלים עתיקים מקונסו אפשר לרכוש כאן

חורשות עצים קדושים מלידה ועד מוות

ברמת קונסו 3 חורשות עצים קדושים שנקראים פוקולה (Poqolla) בשטח שנע בין 45 ל-196 דונם. חורשות אלו הם מקום מושבם של כוהני הדת ושל בני משפחותיהם ומשמשים לעריכת טקסים, למשל טקסי בגרות, טקסי אבל, טקסי תפילה להצלחת היבול, ריקודי קרב ועוד. כשנפטר כוהן הדת המקומי הוא נקבר בחורשה על קברו מוקם פסל עץ בשם וואקה (Waka).

אנשים שאינם כוהני דת נקברים בחורשות קקטוסים או חלבלובים ליד היישובים המבוצרים שנקראים דינה (Dina). גם הם זוכים לפסלי הוואקה, אך לא על קבריהם אלא בתוך היישובים, ליד המורות, ליד שערי היישוב ולצד השבילים המרכזיים ביישוב. עם זאת, חקלאים נקברים בשדות שלהם ומקום קבורתם מצוין באבנים מיוחדות שנקראות דאגה דירומה (Daga Diruma).

איך מגיעים לקונסו?


אל קונסו ניתן להגיע בכמה דרכים עיקריות.

  • מצפון, מאדיס אבבה דרך ארבה מינץ' בנסיעה ברכב שאורכת כיומיים ולכן מומלץ לעצור ללינה בארבה מינץ' ולהמשיך את 85 הק"מ הנותרים למחרת (כשלוש שעות נסיעה). מומלץ לא לבצע את הנסיעה ביום שני, כי אז מתקיים שוק הבקר בקונסו ועדרי בקר עלולים לחסום את הכביש.
  • ברכב, ממזרח דרך ייבלו – הנסיעה נמשכת כשעתיים לאורך כ-120 ק"מ.
  • באוטובוס – יש שירות אוטובוסים יומי מארבה מינץ' אל קונסו, אך לאחר גשמים כבדים הוא מופסק באופן זמני. כמו כן, יש שירות של מיניבוסים שגומאים את המרחק בכמעט 4 שעות בדרכם לג'ינקה.

אפשרויות לינה באזור קונסו

אין מלונות מערביים בקונסו. ובכל זאת, הנה מלון מומלץ בקונסו – Konso Kanta lodge. אם אתם מטיילים עם מדריך באיזור קונסו, יתכן שתוזמנו ללון באחד הכפרים. וודאו זאת מראש.

מידע נוסף על שבט הקונסו ועל שאר שבטי עמק האומו – כאן