ייבלו – מלח, שבטים פראיים ובארות מוזיקליות

שמורת הטבע ייבלו

שמורת הטבע ייבלו


העיירה ייבלו נמצאת בדרום אתיופיה במרחק 565 ק"מ מאדיס אבבה ולה שמות רבים. העיר נקראת Yabello, Yavello Iavello ואפילו Obda על שם ההר הסמוך לה. העיירה נמצאת על הכביש המהיר קניה-אדיס אבבה שהוא חלק מכביש קהיר- קייפטאון (הכביש הטרנס-אפריקאי מספר 4). העיר נמצאת בגובה 1857 מטר מעל פני הים ומתגוררים בה כ-20,000 איש. רובם ככולם של תושבי העיר הם מוסלמים מבני תת השבט בורונה (Borona) מה שהופך אותה לבירת השבט באתיופיה.

ייבלו – בירת שבט בורונה

בני הבורונה משתייכים לשבט אורומו, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה והם מתפרנסים מרעיית בקר להפקת מוצרי חלב ובשרים ומכריית מלח. אנשי השבט מתגוררים בחושות שנבנו מחומרים טבעיים הגדלים באיזור. המבנים עשויים באופן ייחודי – מבנה מרכזי שאליו מחוברות חושות קטנות. יום השוק השבועי בעיר הוא יום שבת וכאן ניתן לרכוש מזכרות, להתרשם מבגדי היוטה של הגברים, מהתלבושות הצבעוניות של הנשים ולרכוש מלח מאגם El Sod שנחשב למעורר תשוקה.


תכנון טיולים באנר
כפר טיפוסי של בני שבט הבורונה

כפר טיפוסי של בני שבט הבורונה

airalo ad

האגם המלוח El Sod

משמעות השם El Sod באמהרית הוא "בית מלח" אבל הוא נקרא גם Chew bet. האגם הוא בעצם מכתש של הר געש בקוטר 1.8 ק"מ כ-100 ק"מ והוא נמצא דרומית לעיר (כשעה נסיעה).

האגם משמש בעונות היבשות לכריית 3 סוגי מלח: מלח שחור למאכל בהמות, מלח לבן למאכל בני האדם וגבישי מלח שנמכרים בסומליה, אתיופיה וקניה.

כריית המלח במקום מתבצעת אך ורק ע"י גברים בעונה היבשה בלבד כי מי הגשם עלולים לפגום באיכות המלח. לאלו מכם שמעוניינים להגיע לאגם כדאי לדעת שזה ממש לא פשוט – אתם תידרשו להליכה של שעה במורד 340 מטר לאורך 2.5 ק"מ. אגב, כל ניסיון של בני שבט אחד לכרות מלח במקום נגמר רע אז ראו הוזהרתם.

בארות מוזיקליות

מכיוון שייבלו נמצאת באזור צחיח למחצה והתנאים במקום קשים גם המים באזור נדירים. לכן אנשי הבורונה חפרו בארות בידיהם שמגיעות לעומק של 30 מטר ויצרו בארות מוזיקליות – שרשרת אנושית של אנשים שרים שמעבירים ביניהם דליי מים שנשאבו זה עתה מהבאר. התופעה מתרחשת רק בעונה היבשה (נובמבר-פברואר) והשירה משמשת כדי לשמור על קצב עבודה. העיירה דובלוק נחשבת כמקום הטוב ביותר לחזות בתופעה.

שמורת הטבע ייבלו

שמורת הטבע ייבלו נמצאת 10 ק"מ מזרחית לעיר ומשתרעת על 2500 קמ"ר. השמורה הוקמה ב-1985 כדי להגן על מין אנדמי של אנטילופה, אך כיום היא משמשת כמקלט לחיות בר כמו זברות ובית גידול לציפורים. במקום 210 מיני ציפורים כמו יענים ונשרים ושתי ציפורים אנדמיות: עורב השיח וסנונית לבנת זנב.

מלונות מומלצים קרוב לייבלו

איך מגיעים אל ייבלו?


שירות אוטובוסים סדיר פועל מיאבלו לאדיס אבבה ולעיר Moyale שבגבול עם קניה. נסיעה באוטובוס מקומי מיאבלו אל דילה אורכת 5 שעות.