האי טולו גודו – Tulu Gudo

האי טולו גודו – Tulu Gudo באגם זיוואי
היפופוטם ליד האי טולו גודו – Tulu Gudo באגם זיוואי

האי טולו גודו הוא האי הגדול מבין חמשת האיים הוולקניים באגם זיוואי (Ziway) ומכאן שמו, "ההר הגדול" באמהרית. האי נמצא בגובה של כ-350 מטר ובמים שסביבו חיים בעלי חיים אנדמיים.


אגם זיוואי עצמו הוא האגם הגדול ביותר בעמק הריפט המרכזי ובו נמצאים איים נוספים וכן הוא משמש בית לציפורים אנדמיות, היפופוטמים ודגים שונים.

ארון הברית האבוד

על פי המסורת המלך מנליק הראשון (שמלך על אקסום), היה בנם של מלכת שבא והמלך שלמה והוא הביא את ארון הקודש לאתיופיה במאה הרביעית לספירה. ארון הקודש אוחסן בכנסיית Saint Mary Zion שבאקסום עד המאה העשירית. אז שלטה באקסום המלכה יהודית (Queen Yodit) שנודעה בכך שהרסה כנסיות רבות. כדי להגן על ארון הקודש הוא הועבר 1200 ק"מ דרומה למנזר Debre Tsion. מנזר זה היה בנוי על פסגתו של האי טולו גודו אך כיום הוא חרב. רק כשנרגעו הרוחות לאחר כ-70 שנה הוחזר ארון הקודש לאקסום.


תכנון טיולים באנר

במהלך השנים הוקם במרומי האי מנזר בשם מריאם ציון (Maryam Tsion) שבתוכו הונח כתב יד ייחודי. כתב יד זה נודע בשם Gedle Kidusen והוא נכתב על קלף בשפת הגעז, השפה העתיקה של אתיופיה. נטען שכתב הוא בן יותר מ-1000 שנה. לפי המסורת, כתב יד זה ליווה את מסעו של ארון הקודש לאי. בנוסף, נותרו על האי שרידים של צלבים מכסף, לוחות מברונזה וכתבי יד נוספים. במהלך השנים שרידים אלו נשמרו בתיבת עץ אך כיום הם מוצגים במוזיאון שהוקם במקום. הכניסה למקום כרוכה בתשלום.

airalo ad

האי טולו גודו היום

כיום מתגוררים באי כ-900 תושבים שמשתייכים לשבט הזאי (Zay) שמשמעות שמם באמהרית: "השומרים" או "האפוטרופוסים" של ארון הקודש. הטיול לאי נמשך לרוב בערך חמש שעות והוא כולל בין היתר צפייה בציפורים המקומיות, ארוחת צהריים והכרת שבט הזאי המקומי אך בעיקר את מלאכת האריגה היחודית שלו.

מלונות באיזור האי טולוגודו ואגם זיוואי

הטיול מצריך מהמשתתפים בו להצטייד בביגוד ארוך כי לא מתאפשרת כניסה למנזר במכנסיים קצרים. כמו כן יש להצטייד בנעלי הליכה, במשקפי שמש, כובע, חומר דוחה יתושים, מעיל גשם, מים מינרליים ותיק עמיד למים.