בתי הכנסת בגונדר

אם אתם רוצים להכיר את קהילת "ביתא ישראל" שחייתה באזור גונדר באתיופיה עליכם לבחור בין שתי אפשרויות, הממוסחרת והאותנטית כי לצערנו היום נושא היהודים באתיופיה התמסחר. האמת שקשה לנו לבוא בטענות, כי כשמגיעות קבוצות ישראלים כמעט כל השנה למקום עני כמו אתיופיה – כנראה קשה עד בלתי אפשרי לעמוד בפיתוי הכלכלי…


האפשרות המוכרת אך הממוסחרת

בית הכנסת שכמעט כל טיול מאורגן לאתיופיה מגיע אליו נמצא בוולקה (Wolleka), כפר שמרוחק כ-5 ק"מ ממרכז העיר וכולל כיום בעיקר תושבים נוצרים. בכפר ניתן לראות עיטורים של מגני דוד על הבתים שהיו בבעלות יהודית, את בית העלמין היהודי, את בקתת הנידה ואת גולת הכותרת – בית הכנסת שעל גגו מתנוסס מגן דוד עשוי עץ.

בית הכנסת של בני הפלשמורה בוולקה
בית הכנסת של בני הפלשמורה בוולקה

בית הכנסת לרוב נעול והכניסה אליו מצריכה קבלת מפתח מהשומר המקומי ותשלום. אם תצליחו להיכנס תופתעו לגלות שהמקום ריק מלבד ציורים על הקירות של מגני דוד. כיום ניתן לרכוש בכפר מזכרות מקומיות, חפצי אומנות מקש, כלי חימר עם מוטיבים יהודיים ועוד. זו כנראה הדרך של המקומיים להתפרנס על חשבון המבקרים אבל אין ספק שקשה להתאפק שלא לקנות.


תכנון טיולים באנר

האפשרות האותנטית

אם אתם מעוניינים בבית כנסת אותנטי יותר ובאווירה פחות ממוסחרת כדאי שתרחיקו לכפר אמבווה (או אמבובר). כפר זה היה המרכז של היהודים בגונדר, רוב תושביו היו יהודים ובו נערכו חגיגות הסיגד השנתיות. גם בכפר זה נמצא בית כנסת במבנה אבן עגול שעל גגו מגן דוד, אבל בניגוד לבית הכנסת בוולקה כאן מתנוססת הכתובת "ביתא ישראל" בשער הכניסה והמקום משופץ.

airalo ad

אמנם גם כאן נדרש מפתח (תבקשו מהשומר בבקתה הסמוכה), אבל המראה הפנימי מלבב יותר וכולל לוח זכרון ליהודי המקום שנספו בדרכם לארץ. בנוסף, יש במקום ארון עם ספרי קודש בלויים שמוכיחים שהייתה פה קהילה יהודית משגשגת.

מקומות לינה מומלצים וטובים בגונדר

בית הכנסת ליד גונדר

ההגעה לבתי הכנסת

בכפר וולקה

הדרך המומלצת להגיע למקום היא באמצעות מוניות שירות ממרכז גונדר. יש קו קבוע של מוניות שירות שיוצאות לכיוון דברק, אבל מומלץ לקבוע מראש עם נהג המונית שעת איסוף בחזרה כדי להבטיח מקום. אפשרות נוספת היא לעשות שימוש ברכב שכור כי הנסיעה מגונדר לכפר נמשכת כ-25 דקות.

בכפר אמבובר

נסיעה של 45 דקות מגונדר לעיר טדה ומשם ברכב שכור 4*4 לאמבובר. אם אין ברשותכם רכב 4*4 תאלצו להסתפק בסוסים ולרכב כשעתיים עד לשם.

שאלות ותשובות

אילו אלמנטים יהודיים ניתן לראות בכפר וולקה (Wolleka) בגונדר?

בכפר וולקה בגונדר ניתן לראות עיטורים של מגני דוד על הבתים שהיו בבעלות יהודית, את בית העלמין היהודי, את בקתת הנידה ואת גולת הכותרת – בית הכנסת שעל גגו מתנוסס מגן דוד עשוי עץ ושכולל קירות עם ציורים של מגני דוד. הרחבנו על כך במאמר.

אילו אלמנטים יהודיים ניתן לראות בכפר אמבווה (אמבובר) בגונדר?

בכפר אמבווה בגונדר ניתן לראות בית כנסת במבנה אבן עגול. על גג המבנה מגן דוד, בשער הכניסה אליו מתנוססת הכתובת "ביתא ישראל" ובתוכו יש ארון עם ספרי קודש ולוח זכרון ליהודי המקום שנספו בדרכם לארץ.

איך מגיעים לכפר וולקה (Wolleka)?

הדרך המומלצת להגיע לכפר וולקה היא באמצעות מוניות שירות ממרכז גונדר. יש קו קבוע של מוניות שירות שיוצאות לכיוון דברק. אפשרות נוספת היא לעשות שימוש ברכב שכור (נסיעה של 25 דקות מגונדר).

איך מגיעים לכפר אמבווה (אמבובר) בגונדר?

לכפר אמבווה ניתן להגיע מהעיר טדה בנסיעה ברכב שכור (עדיף 4X4) או רכיבה של שעתיים על גבי סוסים.