תחבורה מקומית

כדי לטייל במדינת אתיופיה טיול מאורגן הוא אחת מהאופציות, אבל המוני תיירים מגיעים לשם גם באופן עצמאי ונדרשים לתחבורה מקומית.


אם אתם משתייכים לסוג השני, חשוב לזכור שאתיופיה היא מדינה עצומה ושתשתית הכבישים שלה, למרות ששופרה מאוד בשנים האחרונות, היא עדיין בסיסית ברוב הסטנדרטים. לכן, הדרך היעילה ביותר להתנייד באתיופיה היא באמצעות טיסה

למרות זאת, חלק מהאטרקציות התיירותיות של אתיופיה נגישות רק באמצעות רכב, לכן מבקרים רבים מעדיפים לשכור רכב מסוכנות שמספקת 4×4 ונהג/מדריך. תחבורה ציבורית באתיופיה מומלצת רק למטיילים הרפתקנים שמוכנים לחקור את אתיופיה בקצב הבלתי יציב שלה


תכנון טיולים באנר

אפשרויות טיול באתיופיה – תחבורה פנימית

טיסות

לאלו מכם שמגיעים לאתיופיה לזמן מוגבל, טיסה היא האופציה האידיאלית לדלג בין האתרים המרכזיים של המדינה.

airalo ad

חברת התעופה האתיופית הלאומית אתיופייאן איירליינס מציעה שירות תחבורה יומיומית לתיירים אשר מחבר את אדיס אבבה אל הערים ההיסטוריות של חבל הארץ הצפוני הכולל את הערים אקסום, בהר דאר ולליבלה.

נוסף על כך, החברה מוציאה גם טיסות לכמה אזורים מרכזיים כגון: ארבה מינץ', Assosa, דירה דאווה, גמבלה, גונדאר, Jijiga, ג'ימה, מקלה, Semera וכן לשמורת הרי באלה.

חשוב לזכור שטיסות פנימיות באתיופיה הן לרוב יקרות, אבל נכון להיום אתיופיאן איירליינס מציעה כ-40% בטיסות פנימיות לנוסעים שטסו איתם לאתיופיה. הבעיה היא שההטבה הזו מתעדכנת כל הזמן, כך שכדאי לעקוב.

בעיה נוספת בטיסות פנים באתיופיה היא הבירוקרטיה המייגעת בצ'ק אין. הנוסעים נדרשים להיות בשדה התעופה לפחות שעתיים לפני הטיסה, כאשר חלק ניכר מהזמן הזה יעבור עליהם בתור. בדרך כלל תעברו לפחות שתי מכונות שיקוף ותתבקשו להציג את הדרכון שלכם שלוש או ארבע פעמים.

צוות דיילות של אתיופיאן איירליינס

אוטובוס

אוטובוסים הם הצורה העיקרית של תחבורה ציבורית בין-עירונית באתיופיה. ניתן לחלק את האוטובוסים באתיופיה ל-3 סוגים:

  • אוטובוסים יוקרתיים, לרוב של שתי חברות – Selam Bus ו- Sky Bus ( selambus.com ו-skybusethiopia בהתאמה) שעומדים בסטנדרטים בינלאומיים כמו מקומות ישיבה נוחים, מיזוג אוויר, אפשרות להזמנת מקום מראש (לרוב יום לפני הנסיעה) נהגים מנוסים ורקורד של בטיחות. שתי החברות האלו ממוקמות באדיס אבבה ומפעילות נסיעות לדירה דאווה, הראר, גונדר, בהר דאר ואווסה. כמעט תמיד הנסיעות מתחילות ב-5 או ב-6 בבוקר, תלוי במסלול.
  • אוטובוסים רגילים – אוטובוסים פחות נוחים שנוטים לפעול לפי לוח זמנים אקראי. עם זאת בקווים שבהם יש רק אוטובוס אחד או שניים מדי יום, לרוב יש זמן יציאה קבוע פחות או יותר, אך יש לצפות ליציאה מוקדמת או מאוחרת. בקווים עמוסים יותר, האוטובוסים יוצאים בדרך כלל כשהם מלאים, כך שאתם עשויים להמתין בין כמה דקות לכמה שעות לתחילת הנסיעה, תלוי עד כמה המסלול עמוס ועד כמה האוטובוס מלא. ככלל, הנסיעות של אוטובוסים אלו מתחילים ב-8 בבוקר והאוטובוס האחרון ייצא בזמן כדי להגיע ליעד לפני רדת הלילה. בחלק מהמסלולים ניתן לבחור בין 3 מחלקות שנבדלות זו מזו באיכות, כך שמומלץ לבחור את המחלקה הטובה ביותר. פערי המחירים סמליים אבל ההבדל באיכות עצום.
  • מיניבוסים – לרוב פועלים בנסיעות קצרות של עד 100 ק"מ. מיניבוסים פועלים לאורך כל שעות היום, אבל יוצאים לדרך רק כשהם מלאים. בקווים עמוסים (כמו הראר-דירה דאווה או גונדר-באהיר דאר), לא סביר שתחכו יותר מ-15 דקות עד שהמיניבוס יתמלא וייסע. במסלולים עמוסים פחות, ייתכן ותחכו גם כמה שעות.

המחירים של סוגי האוטובוסים באתיופיה נחשבים לסבירים ונעים בין דולר לכל 25-50 ק"מ באוטובוס רגיל וכפול מכך באוטובוסים יוקרתיים.

ככלל, לא גובים מחיר גבוה יותר מתיירים, אבל קחו בחשבון שזה בהחלט יכול לקרות וליתר בטחון – שאלו מה תעריף הנסיעה ההגיוני במלון שלכם לפני היציאה.

שימו לב גם שבחלק ממסלולי הנסיעה של האוטובוסים תדרשו לשלם תוספת מחיר עבור כבודה מיוחדת. למרות זאת, נהגי אוטובוס באתיופיה (בכל סוגי האוטובוסים) נוטים להיות פזיזים ונסיעה בלילה אינה מומלצת.

רכבת

קו הרכבת היחיד באתיופיה שחיבר את אדיס אבבה לג'יבוטי דרך אוואש ודירה דאווה הפסיק לפעול ב-2008, אבל חידש את שירותיו בשנת 2013 בקו דירה דאווה-ג'יבוטי. הקו כולו משתדרג בימים אלו, אבל העבודה צפויה לקחת עוד הרבה זמן. כמו כן, מתוכננת בנייה של מערכת רכבת קלה באדיס אבבה.

רכב פרטי

השכרת רכב בנהיגה עצמית אינה אופציה מעשית באתיופיה. מעט מאוד סוכנויות רכב ישקלו להשכיר לכם רכב על בסיס זה, וגם אם כן, תנאי הנהיגה באתיופיה יידרשו מכם הסתגלות רבה לכאוס של המכוניות, אוטובוסים, עגלות רתומות לסוסים, בעלי חיים בלתי צפויים והולכי רגל שלא מודעים לקיומו של הכביש.

הדרך המקובלת באתיופיה לקבוע סיור מאורגן עם סוכנות מקומית או בינלאומית, שתספק נהג מנוסה ורכב 4X4.

כל אחד מסוכנויות הרכב באדיס אבבה תשמח לעשות זאת עבורכם, אך קחו בחשבון שהשכרת הרכב היא יקרה וכוללת דלק, נהג (כולל הוצאות לינה ומזון), ביטוח ומיסים, אם כי כדאי לבדוק זאת מראש. וזה כמובן לפני טיפים.

לא מומלץ לשכור רכב ונהג באופן פרטי, מכיוון שזהו מתכון לאי הבנות (אמיתיות או מפוברקות) ונסיעות מלחיצות.

מוניות וריקשות (bajaj)

הדרך הטובה ביותר להתנייד בערים גדולות באתיופיה היא באמצעות שילוב של מיניבוס, מונית ו- bajaj (השם המקומי לרכב תלת-גלגלי כחול מתוצרת הודו) שנוסע לאורך הכבישים, אוספים ומורידים נוסעים.

הנסיעה בהם זולה במיוחד (לא יותר מ-5 ביר לנסיעה) וזרים ישלמו בדרך כלל כמו המקומיים כל עוד הנהג רואה בתיירים ככאלה שמשתמשים ברכב כתחבורה ציבורית, אבל הוא יגבה הרבה יותר אם הוא יבין שמדובר בנסיעה מיוחדת.

זהו אזור דמדומים מבחינת תשלום, אבל יש פתרון. אם אתם יודעים לאן אתם נוסעים ופשוט קופצים לרכב עם נוסעים אחרים, אז כמעט תמיד תשלמו את התעריף המקומי.

אם תבקשו להגיע מקום ספציפי או אם תיכנסו לרכב ללא נוסעים אחרים, סביר להניח שהנהג יתייחס לנסיעה בתור נסיעה מיוחדת ויבקש תשלום בהתאם. במקרה זה כדאי לנהל משא ומתן מראש על התעריף.

בכל מקרה, לא כדאי להתעצבן יותר מדי על התשלום, מכיוון שאפילו מחירי המוניות המיוחדות נמוכים מאוד בסטנדרטים בינלאומיים.

לכן, השכרת מונית או bajaj היא לרוב הדרך הטובה ביותר לבקר באתרים ברדיוס של 20 ק"מ מכל מקום שהוא באתיופיה. התעריפים ניתנים למשא ומתן, כאשר נהגי הריקשות לרוב מבקשים תעריף נמוך בהרבה ממוניות.

כתובות באתיופיה

הרעיון של כתובות בסגנון מערבי אינו מוכר באתיופיה. לכן, רק למקומות מעטים מחוץ לאדיס אבבה יש שמות נאותים לרחובות. גם באדיס אבבה לרחובות יש שמות חדשים, אבל המקומיים מכירים אך ורק את השמות הישנים והמסורתיים שלהם.

דוגמה טובה לכך היא ציר התנועה הראשי באדיס אבבה מכיכר מסקל לשדה התעופה הבינלאומי של אתיופיה, הידוע כמעט בכל העולם כ-Bole Road, אבל מכונה מדי פעם בשמו הישן OAU Road, אך למעשה נקרא רשמית Africa Road

זו הסיבה שהן באדיס אבבה והן במקומות אחרים, המקומיים נוטים להתייחס לציוני דרך ספציפיים (תחנת האוטובוס, שם של כנסייה אייקונית, שם של מלון וכו') או אזורים מוגדרים (כמו פיאצה באדיס אבבה או גונדר) ולא לשמות של רחובות

השכרת רכב באתיופיה

השכרת אופניים באתיופיה

אפשרויות טיול – טיולים מאורגנים באתיופיה

יש חברות ומדריכים שמציעים טיולים מאורגנים ברחבי אתיופיה. רוב המדריכים דוברי אנגלית אך כדאי לברר זאת מראש. במסגרת החבילות השונות שהחברות מציעות ניתן לשלב סיורי יוקרה למנהלים ובכירים, סיורים במסוקים וכדומה. מומלץ מאוד להתקשר רק עם חברה שהגעתם אליה בעקבות המלצות.

מידע נוסף על אפשרויות הטיול שלכם באתיופיה

הדרך האידיאלית לטיול באזור שמורת הרי בלה היא באמצעות תחבורה יבשתית עם רכבי 4X4 אשר יוצאים מאדיס אבבה על ידי מפעילים שונים. סיור זה לוקח לפחות עשרה ימים, ומי שאין לו את הזמן או את הסבלנות יכול להשתמש בשילוב של טיסות ותחבורה יבשתית על מנת לקצר הליכים.

במקומות נוספים כמו שקע דנקיל, הר הגעש ארטה אלה או בחלק הצפוני של עמק האומו ניתן לבקר רק עם רכבי שטח.