אווסה – שער הכניסה לדרום אתיופיה

שוק הדגים של אווסה

שוק הדגים של אווסה


עיר מודרנית ומקומות בילוי כפריים בסגנון מסורתי? ברוכים הבאים אל אווסה. העיר אווסה שוכנת בגובה 1708 מטר מעל פני הים בעמק הריפט הגדול לצדו של אגם אווסה. העיר מהווה את בירתה של מדינת האומות, הלאומים ועמי הדרום ונחשבת כשער הכניסה לדרום אתיופיה. בעיר מתגוררים כ-200,000 איש ועיקר פרנסתם של תושביה מגיעה מדיג.

המשמעות היא שאתם תהנו פה מדגים טריים בכל מקום. אחד התבשילים הנהוגים כאן הוא תבשיל דגים באינג'רה ומרק דגים שהוא לא פחות ממופלא. מלבד אוכל טוב יש בעיר גם מלונות מפוארים ושפע של מקומות בילוי ואכילה. העיר נחשבת אמנם "רק" לתחנה בכביש חוצה אפריקה מקייפטאון לקהיר (כביש מספר 4) ולעיר של תיירות מקומית, אבל יש בה המון מה לעשות.


תכנון טיולים באנר

יום גדוש בחוויות

לפניכם תוכנית מומלצת ליום טיול בעיר שאמנם מתחיל השכם בבוקר אבל רצוף בחוויות. ולא, השכמה מוקדמת אינה חזרה לטירונות אלא התחלה של יום נפלא מסיבה אחת – בשעות הבוקר המוקדמות חוזרים הדייגים לעיר וזורקים למאכל הציפורים חלקים פנימיים של דגים.

airalo ad

השאריות מושכות אליהן ציפורים שונות ומשונות במגוון צבעי הקשת, למשל עופות דורסים וחסידות מרבו שזכו לכנוי "הציפורים הכי מכוערות בעולם". אם אתם מבקרים בעיר בעונה היבשה (נובמבר-פברואר) אנחנו ממליצים להצטייד בלבוש חם, כי הבקרים במקום קרים מאוד.

חסידות המרבו

חסידות המרבו

לאחר מכן מומלץ לצאת להליכה בשמורה קטנה ליד הכניסה לשוק הדגים העירוני. השמורה כוללת קופי גונון וקולומבוס והכניסה אליה בתשלום. אנחנו ממליצים לנפנף את כל אלו שנדבקים אליכם במהלך טיולכם בשמורה מסיבה אחת – רוב הסיכויים שהם ידרשו כסף על הדרכה בסוף המסלול. ובאתיופיה כמו באתיופיה, אם החלטתם לקחת מדריך – סכמו איתו מראש על מחיר.

ארוחת צהריים כדאי לאכול באחת ממסעדות שוק הדגים העירוני ומשם לצאת לשיט באגם. האגם משתרע על שטח של 129 קמ"ר ועומקו 10 מטר. השיט באגם נמשך כחצי שעה ובמהלכו תוכלו לצפות בהיפופוטמים או לפחות לשמוע אותם.

לאחר מכן אנחנו ממליצים לטפס לתצפית על העיר ממרומי גבעה שטוחה שנקראת "הר תבור". כשתחזרו לעיר בטח כבר יחשיך ותהיו רעבים ואנחנו ממליצים לחזור לשוק. הוא מתמלא כל ערב עם דוכנים של אוכל רחוב והופך להיות שוקק חיים במיוחד. רצוי לבחור מסעדה עם מקומות ישיבה בחוץ ומוזיקה כדי ליהנות משקיעה מוזיקלית במיוחד.

קוף מאולף לצד בעליו - מראה נפוץ באוואסה

קוף מאולף לצד בעליו – מראה נפוץ באוואסה

אתם יכולים להסיר דאגה מלבכם כי כל רחובות העיר מרוצפים ויש שבילי הליכה לאורך האגם. בכל מקרה אם תתעייפו יש מוניות בדמות אופנועי ריקשה. המחיר סביר והחוויה עוד יותר. וזה לא הכל, כי לסיום הערב ולהתחלת הלילה אנחנו ממליצים לטעום את הבירה המקומית במבשלת Bera Beer הידועה. הלילה עוד צעיר? בהוואסה עוד רק מתחיל.

*מלונות מעולים באוואסה יש פה

מלון Tadesse Enjory

מלון נחמד עם אינטרנט אלחוטי, ארוחת בוקר ומים חמים.

גסט האוס Kifleselam International

מיקום טוב ליד כנסיית סנט גבריאל.

נשארים בעיר יותר מיום אחד?

יש לנו כמה הצעות בשבילכם.

  • דת ומסורת נוצרית – מוכרחים לבקר בכנסיית סנט גבריאל. הכנסייה הנוצרית אורתודוקסית הזו נקראת ע"ש הקדוש גבריאל, הפטרון ששומר על הבתים והיא נחשבת לאתר חובה בעיר ולבניין הכי יפה באוואסה הודות לכיפותיה המקומרות (מבחוץ) והמקושטות (מבפנים). עם זאת, רוב האנשים מגיעים למקום כצליינים, בעיקר בחודשים ינואר ויולי ולא כדי להתרשם מיצירות האמנות. הודות לספסלים החיצוניים ניתן להאזין למיסה גם בחוץ ואם ברצונכם להיכנס שימו לב: הנשים נדרשות לכסות את ראשן בצעיף (עדיף לבן) ויש כניסות נפרדות לנשים ולגברים.
  • חובבי רכיבה על אופניים – אתם מוזמנים לטיול של 55 ק"מ מסביב לאגם בינות כפרים, קקטוסים ועצי זית.
  • למטיילים עם שאיפות – אנחנו ממליצים לקפוץ לשישמנה (Shashemene) גם חצי שעה נסיעה וליהנות ממנעמי אנשי הרסטאפרי בדרום אתיופיה. במילים אחרות – זה המקום היחידי באתיופיה שבו מותר (הכל יחסי) שימוש חופשי בקנאביס על תוצריו השונים.
  • חובבי הפינוקים – אתם מוזמנים לטיול אל בריכות השחייה שמוזנות ע"י מעיינות החמים בעיירה וונדו – Wondo שידועה בשמה הנוסף Wendo Genet רק חצי שעה נסיעה מפה. המעיינות נמצאים לרגלי ההרים בתוך חורש טבעי יפה. בשנת 1962 ביקרה במקום הנסיכה האתיופית Tegnanwork, התאהבה בו והחליטה להקים במקום מעון למשפחה המלכותית. המעון היה בשימוש עד 1975 והקיסר היילה סיאלסי העניק לו את השם Wendo Genet – המקום האלוהי. לא פלא שהמקום נחשב גם גן עדן עד היום, למשל למטיילים הודות לשבילי ההליכה הרבים ולשוחרי טבע הודות לקופים ולציפורים הרבות שחיות בו : נקרים, תוכים ועוד. ההמלצות שלנו: אחרי הרחצה במעיינות השתמשו במקלחות כדי להתיז על עצמכם ולא כדי להתקלח. הזרם במקלחות (שגם מימיהם מגיעים מהמעיינות) כה חזק שהוא יכול להפיל אתכם תרתי משמע. אחרי הרחצה לכו לספוג קצת היסטוריה: בקרו במעון המלכותי עם הרהיטים המקוריים ובמוזיאון שמציג את החפצים האישיים של הקיסר, והמלצה אחרונה: אל תוותרו על צפייה בשקיעה כאן. היא נחשבת למרהיבה ביופיה.

הגעה לאווסה

אווסה נמצאת 3-4 שעות נסיעה מאדיס אבבה (285 ק"מ) ואפשר להגיע אליה ברכב שכור, מיני ואן או באוטובוס. האוטובוס יוצא מכיכר מאסקל (Meskel Square) באדיס אבבה כל יום מלבד יום שני בשעות 06:00 ו-13:00. עם זאת, קחו בחשבון שזמני הנסיעה הם ברוטו, כך שמן הסתם תגיעו לאוואסה באזור 21:00. אפשרות נוספת היא אוטובוס במתכונת של מונית שירות, כלומר, יוצא לדרך על פי לוח זמנים משלו כשהוא מתמלא בנוסעים.

מאווסה מומלץ להמשיך לארבה מינץ' באוטובוס. האוטובוס יוצא כל יום ב-06:00 וב-13:00 ולרוב ינסו לגבות מכם תוספת מחיר על התיק. אם בא לכם להתווכח – לכו על זה ואם לא, פשוט תפנימו שבאתיופיה לעיתים יש מחירים שונים לזרים.