מדבר דנקיל – מלח, אש ותמרות עשן

מדבר דנקיל נמצא בחבל אפאר (עפאר) בצפון מזרח אתיופיה והוא נמצא בשטחן של 3 מדינות. אתיופיה, אריתריאה וג'יבוטי. בלב המדבר נמצאים מישורי מדבר דנקיל שנקראים גם "משולש אפאר" על שם מיקומם הגאוגרפי.


הרי געש באתיופיה - מדבר דנקיל
הרי געש באתיופיה – מדבר דנקיל

זהו המדבר הגדול ביותר לאורך השקע הסורי-אפריקאי ועקב מיקומו הגאוגרפי של מדבר זה הטמפרטורות בו נחשבות לגבוהות במיוחד והמשקעים בו מעטים. 37 מעלות צלסיוס בעונה הקרה, מעל 50 מעלות בעונה החמה ומקסימום 200 מ"מ גשם בשנה.

הגיאולוגיה של מישורי דנקיל

מישורי מדבר דנקיל הם נקודות החיבור הגאולוגית בין 3 לוחות טקטוניים: ממזרח לוח ערב, ממערב הלוח הנובי ומדרום הלוח הסומלי, כאשר שני הלוחות האחרונים הם תתי-לוחות של הלוח האפריקאי. שלושת הלוחות הטקטוניים האלה גרמו בעבר ליצירתם של ים סוף ושל מפרץ עדן. לוחות טקטוניים אלו עדיין פעילים ומתרחקים זה מזה בקצב שנע של 1-2 ס"מ בשנה. התוצאה של פעילות זו באה לידי ביטוי ברעידות אדמה תכופות (יותר מ-100 בשנה) ובהתפרצויות הרי געש הידועים בשמם "האלפים של דנקיל". אחד מהרי הגעש במקום הוא Erta Ale ("ההר מעשן"באמהרית) שכולל את אגם הלבה הקבוע הותיק בעולם. הר זה נחשב להר הגעש הכי פעיל במדבר דנקיל: הוא מתפרץ בממוצע כל שנתיים. הודות לפעילות הטקטונית במקום יש כאן גם מעיינות גופרית חמים שנקראים "שקע דאלול".


תכנון טיולים באנר

הגיאוגרפיה של מדבר דנקיל

מדבר דנקיל נמצא ברובו בגובה פני הים, אך חלקים בצפונו נמצאים מתחת לגובה זה עד למינוס 116 מטר. בעבר המקום הוצף ע"י מים מלוחים מים סוף ולכן כיום הוא מרוצף במלח. בנוסף, במדבר זה מתאדה נהר אוואש (Awash), אחד הנהרות הגדולים באתיופיה שזורם לאורך 1200 ק"מ. התאדות הנהר במישור זה נעשית דרך 6 אגמים קטנים שרמת מליחותם הולכת וגדלה עם כיוון זרימת הנהר.

airalo ad

תגליות ארכיאולוגיות חשובות

מישורי מחוז דנקיל כוללים את שמורת אוואש שבה התגלה האוסטרלופיטקוס אפרנסיס : יצור אנושי פרה היסטורי שהיה שעטנז של אדם ושל שימפנזה. הוא אמנם הלך זקוף מו אדם אך נפח מוחו היה קטן כשל שימפנזה. בנוסף הוא ניזון מצמחים ונחשב לחזק במיוחד למרות קומתו הנמוכה. זהו אחד הממצאים המפורסמים והחשובים ביותר בחקר האבולוציה האנושית כמו השלד המפורסם לוסי (אשר מוצג במוזיאון באדיס- אבבה).

שקע דאלול

שקע דאלול נמצא דרומית להר הגעש ארטה אלה. שקע דאלול נמצא בגובה של כ-100 מטר מתחת לפני הים במרכזה של מְלֵחָה – אגם יבש שבקרקעיתו ריכוז מלחים גבוה ועבה (במקרה הזה לפעמים יותר מקילומטר). השקע נוצר כתוצאה מהתפוצצות פריאטית של הר געש, כלומר התפרצות משנית שמתרחשת כאשר מי תהום באים במגע עם לבה או מגמה והופכים לקיטור.

שקע דאלול
שקע דאלול

עם השנים לוע הר הגעש הוצף במים וכיום הוא חבוי מתחת לשכבות המלח הרבות. ואגב, אף אחד לא ממש יודע מתי ובאיזה אופן בדיוק התפרץ הר הגעש מסיבה אחת – אף אחד לא הצליח להתקרב ללוע שגודלו 1.5*3 ק"מ ברמה שמאפשרת בדיקה מדעית (מיד תבינו למה). דבר אחד בטוח – ההתפרצות האחרונה שלו ב-1926 יצרה מכתש בגודל 30 מטר.

למעשה, שקע דאלול הוא שדה הידרותרמי שנוצר ע"י הר הגעש שנמצא מתחת לשכבות המלח במקום. אמנם המקום מדברי אבל הוא נמצא במקום נמוך מבחינה טופוגרפית, כך שמי גשמים שיורדים בצפון אתיופיה מגיעים למקום ומחלחלים דרך הסדקים במלח לעומק האדמה. החלחול ממיס מינרלים שונים (אשלגן, נתרן, סידן, מגנזיום וכו') ואלו חודרים עד כיס המגמה שנמצא בעומק 3 ק"מ.

הערבוב בין המלח, המינרלים והמגמה יוצר קיטור והתפרצויות געשיות שבאים לידי באופנים שונים:  מאות ואלפי גייזרים עשירים במינרלים בטמפרטורות רתיחה שונות, מעיינות גופרית ותחמוצות ברזל שונות ובעיקר יופי מרהיב שאין בשום מקום אחר. עם הגיעם של המינרלים והמלחים לפני השטח הם מתגבשים ומתמצקים ויוצרים צורות צבעוניות ססגוניות.

למעשה, במקום מתקיימים תהליכים גאולוגיים מהירים ובלתי פוסקים של התמוססות, התאדות, התגבשות מחדש של המינרלים לפסלים בשל צבעי הקשת וחוזר חלילה. אמנם זהו אחד המקומות היחידים בעולם שבו ניתן תאורטית להפיק אשלגן, כי האשלגן אמנם נגיש ונמצא מעל פני הקרקע אבל ממש לא מומלץ לנסות…

מעיינות הגופרית במקום נחקרו כדי לבדוק היתכנות של חיים מחוץ לכדור הארץ. ההנחה הייתה שאם יש יצורים חיים בתנאים הקיצוניים של מעיינות הגופרית המקומיים, אז יתכנו גם חיים בתנאים קיצוניים אחרים למשל במאדים או בירח. מי שאמר שהמקום נראה כאילו נלקח מכוכב אחר כנראה יודע על מה הוא מדבר.

כמה המלצות חשובות למגיעים לשקע דאלול

אם אתם מעוניינים להגיע כמה שיותר קרוב ללוע הר הגעש אנא לכו בזהירות. אנחנו ממליצים להניח את רגליכם בדיוק במקום שבו עשה זאת המדריך, אחרת אתם מסתכנים בהחלקה ובכוויות כימיות קשות. הצטיידו בצעיף להגנת האף והעיניים מפגעי החומצה שבאויר. אולי חום אימים וצעיף נדמים כדבר והיפוכו, אבל השילוב בין הטמפרטורות הגבוהות והזיעה מקשה על הנשימה ואפילו מסוכן.

הגיעו למקום מוקדם ככל האפשר בבוקר (גג 07:00) וזאת מסיבה אחת – בשעות מאוחרות יותר השמש קופחת והטמפרטורה מרקיעה שחקים לכיוון 40-50 מעלות צלסיוס. הממוצע השנתי אגב הוא 34.5 מעלות צלסיוס אבל נרשמו פה גם 62.7 מעלות. לא סתם אומרים המקומיים ש"אפילו הציפורים מתות בדאלול בצהריים".

למרות הפיתוי אל תטבלו במעיינות הגופרית במקום משתי סיבות: הם חמים וחומצתיים כך שאפילו שכשוך הרגליים יגמר בכי רע.

והמלצה מסכמת – הזדרזו, כי לדברי המדענים אוטוטו (עניין של 100 מיליון שנה פלוס מינוס) יציפו מי ים סוף את שקע דאלול.

שבט האפאר במישורי מדבר דנקיל

בנות שבט אפאר
בנות שבט אפאר

מישורי מדבר דנקיל הם ביתם של בני שבט אפאר שמתפרנסים מגידול בעלי חיים (גמלים, חמורים, עיזים ובקר), מכריית מלח באגמים השונים ומגביית מיסי מעבר משיירות המלח. שבט זה כולל כמיליון איש ומתוכם כ-100,000 איש גרים כאן ומשתייכים לתת-שבט בשם אדאמרה. אנשי השבט הם אמנם מוסלמים אך הם מאמינים שהם מצאצאיו של חם בנו של נוח.

נשות השבט עונדות תכשיטים רבים ומכסות את ראשיהן בכיסוי מסורתי בשם Shash או Mushal. מבחינה מסורתית הן עוברות גם טקס מילה בגיל 6-7. טקס המילה בשבט זה נחשב לאכזרי במיוחד: איזור המילה נתפר בקוצים ורק שנים לאחר המילה הבעל המיועד הוא זה שפורם את התפרים.

גברי שבט האפאר לובשים רק חצאית ובה חגור עם פגיון, חרב או רובה קלצ'ניקוב. הם גם משחיזים את שיניהם הקדמיות כדי להקל על אכילת בשר נא. הם נחשבים ללוחמים עזי נפש. בעבר התנאי לנישואין היה הריגת אויב וענידת איבר מינו הכרות על הצוואר. כיום הם לכאורה ידידותיים יותר אך הם אינם נשמעים לחוק האתיופי וחשדנים מאוד כלפי זרים: מי שמבחינתם מאיים על פרנסתם מסתכן בחטיפה או ברצח.