כנסיית דברה ברהאן סלאסי בגונדר

הציורים על קירות ותקרת כנסיית דברה ברהאן סלאסי בגונדר

הציורים על קירות ותקרת כנסיית דברה ברהאן סלאסי בגונדר


כנסיית דברה ברהאן סלאסי נמצאת כקילומטר מזרחית לפאסיל גמב בעיר גונדר שבצפון אתיופיה. הכנסייה נמצאת על גבעה בין יערות בגובה של מעל 2000 מטרים מעל פני הים ומשמעות שמה – הר השילוש הנאור. הכנסייה מוקדשת לשילוש הקדוש ונחשבת לאחת החשובות והידועות באתיופיה כולה, בעיקר הודות לעיטורים בתקרתה. יש כאלו אפילו שטוענים שזו אחת התקרות היפות בעולם.


תכנון טיולים באנר

הכנסייה הראשונה

הכנסייה הראשונה הוקמה במקום ב-1693 ובטקס חנוכתה נכח הקיסר יאסו הראשון בכבודו ובעצמו. הכנסייה הזו הייתה עגולה, קוטרה היה 30 מטר, 2 פעמונים שניתנו מתנה ע"י המושל ההולנדי של אינדונזיה והועסקו בה 150 אנשים. הגג של הכנסייה הזו נשען על 12 עמודים, שכל אחד מהם הוקדש לאחד משליחי ישו וכלל עיטור בדמות אותו שליח. כנסייה זו נפגעה ממכת ברק ב-1707 ונשרפה כליל.

airalo ad

הכנסייה השנייה

הכנסייה השונה במקום הוקמה על חורבותיה של הכנסייה הראשונה בשנת 1709. כנסייה זו כוללת מבנה מלבני, מעבר עם 24 קשתות וחלק מחלקיה של הכנסייה הראשונה, למשל מזבח וריהוט פנימי מאבן. כנסיה זו כוללת בחלקה המזרחי את הכנסיה הראשונה, אך כדי להתגבר על הפרשי הגובה בין שתיהן הכנסייה החדשה כוללת פודיום.

כנסייה זו שרדה תהפוכות שונות במשך השנים, למשל מעשי הביזה של הקיסר תוודרוס השני ב-1864 וב-1866 והפשיטות של צבא המהדיה ב-1888. האגדה מספרת שהכנסייה הייתה אחת משתי כנסיות גונדר היחידות (מתוך 44) שניצלו מהמתקפות האחרונות הודות לנס: נחיל דבורים תקף את חיילי צבא המהדיה ומנע מהם לפגוע בכנסייה.

‏‏מבנה כנסיית דברה ברהאן סלאסי בגונדר

‏‏מבנה כנסיית דברה ברהאן סלאסי בגונדר

מה רואים בכנסייה?

חלל הכנסייה מחולק באמצעות מחיצה לשני חללי משנה: האולם המרכזי והחלק הקדוש שנקרא קדסט. קירות הכנסייה, התקרה שלה ואפילו הדלתות והמחיצה מעוטרים בציורים שנוצרו בשנים 1815-25.

  • התקרה כוללת עיטורים מהמאה ה-17 של הבשורות הנוצריות השונות ועשרות דמויות של מלאכים צבעוניים. המומחים עדיים חלוקים בדעתם אם יש במקום 80 או 140 מלאכים אבל דבר אחד בטוח – אין שני מלאכים זהים.
  • הקירות כוללים עיטורים שמתארים סצינות מחיי ישו ומריה ודמויות של קדושים נוצרים שונים. בקיר המערבי של הכנסייה שמשמש כקיר הכניסה אליה מצוירת מריה לצד קדושים נוצרים ומלכים. בקיר זה מופיע גם ציור יוצא דופן – מוחמד הנביא המוסלמי קשור לגמל שנהוג ע"י השטן.
  • המחיצה מעוטרת בציור שמתאר את צליבת ישו ובדמויות שמייצגות את השילוש הקדוש. 

הכנסייה היא חלק ממתחם שמוקף בשתי חומות היקפיות עגולות. בחומה החיצונית 11 מגדלים עם כיפות ושער דו-קומתי עם 2 קשתות מאבן גיר אדומה. המגדלים מתנשאים לגובה 2 קומות : בקומה הראשונה מתגוררים הנזירים והקומה השנייה משמשת כבית תפילה. חומה זו כוללת גם מבנה בשם "חדר התוף" שמשמש כחדר הטבלה וכקפלה לתפילה.

היכן ישנים?

המלונות והאכסניות הטובים באזור נמצאים בגונדר. ריכזנו עבורכם את הטובים שבהם.

איך מגיעים אל כנסיית דברה ברהאן סלאסי בגונדר?

ברכב – לנוסעים ברכב שכור מומלץ להגיע לכנסיה דרך באהיר דאר (כ-3 שעות נסיעה) בדרך מאדיס אבבה (כ-13 שעות נסיעה מהכנסייה) לאקסום (7 שעות נסיעה מהכנסייה).

בטיסה – ניתן להגיע לכנסייה שבגונדר באמצעות טיסות יומיומיות מאדיס אבבה, אקסום ולליבלה.