דברה זית (Debre Zeit)

העיר דברה זית (הר הזיתים בתרגום לעברית) נמצאת במרחק של כ-40 ק"מ מאדיס אבבה בלב אזור געשי ובעבר שכנה באדמתה עיירה בשם בישופטו (Bishoftu). העיר נמצאת בגובה של 2000 מטר מעל פני הים והיא מוקפת באגמים געשיים, מה שהופך אותה לעיר קיט פופולרית בעיקר בסופי השבוע. העיר משמשת גם כמרכז תעשייתי והיא ביתם של כ-200,000 איש.


חצר אחד המלונות - דברה זית

כאמור, תחילתה של העיר היא בכפר קטן בשם בישופטו ששכן במקום לפני מלחמת העולם השניה. עם סלילתה של מסילת הרכבת אדיס אבבה – ג'יבוטי בתחילת המאה ה-20 הוקמה במקום תחנת רכבת, מה שהביא לגדילתה. גדילה נוספת התרחשה כאשר הקימו האיטלקים במקום יישוב וחווה חקלאית ניסיונית בשנת 1937 וזה גרם להקמתם של מבני מגורים ומבני ציבור במקום.

לאחר הכיבוש האיטלקי באתיופיה הקים בה הקיסר היילה סלאסי ארמון בשם Fairfield, ארמון שהוקם בהשראת הווילה בה התגורר בשנות גלותו באנגליה ומשמש כיום כבית חולים צבאי. משנת 1946 העיר היא ביתו של שדה התעופה הראשי של חיל האויר האתיופי. עובדה זו הביאה להקמתם של ריזורטים מפוארים שמשמשים גם את אנשי חיל האויר.


תכנון טיולים באנר

מלונות מומלצים בדברה זית

האגמים הגעשיים שסביב דברה זית

אגם בישופטו

אגם בישופטו, דברה זית
אגם בישופטו, דברה זית

משמש כמרכז לעופות ימיים ונראה מרחוק מרשים. מבט מקרוב מגלה שהפופולריות הרבה של המקום גורמת לו להיות מוזנח ומלוכלך.

airalo ad

אגם הורה (Hora)

אגם שנמצא במכתש געשי ושמשמש כמרכז נופש, דייג וספורט ימי וכמרכז צפרות לצפייה בעופות ימיים. גם אגם זה פופולרי למדי ונחשב לפי המסורת המקומית כאחד מ-6 האגמים של האל. באגם זה מתקיים פולחן לאל יחיד בשם Waaqa tokkicha שמקורותיו לפני כ-1500 שנה. התוצאה הסביבתית גם כאן דומה לאגם בישופטו.

אגם צ'לקלקה (Chelekleka)

אגם עונתי שמארח בחודשים נובמבר עד פברואר ציפורים נודדות כמו פלמינגו, שקנאים ועגורים. מכיוון שאגם זה עונתי הוא לא תמיד נספר במניין האגמים של העיר.

אגם קוריפטו (Kuriftu)

מוקף בריזורטים גדולים.

אגם קילולה (Kilole)

אגם עם פעילות ענפה של עופות מים.

אגם מגריזה (Magrisa)

משמעות השם היא האגם הירוק הודות לשפע האצות במקום. אגם זה נחשב לשקט מבין כל אגמי העיר כי לא מתבצעת לחופיו כמעט שום פעילות ימית.

אגם בבוגיאה (Babogaya)

זהו האגם העמוק מכולם וכבר גבה את חייהם של כמה קורבנות. המקומיים מאמינים שעד היום מתגוררות בו רוחות רפאים, כך שאל תתפלאו אם תראו אנשים מתפללים נכנסים לתוכו עם מנחות.

אגם בישופטו גודה

אם אתם מתכוונים לבקר במקום כדאי לכם להזדרז ולראות אותו. הסיבה לכך נעוצה שהאגמים הגעשיים בבישופטו אינם ניזונים ממקורות מים כמו נחלים, ולכן צפויים להתייבש עד שנת 2100.

מלונות וריזורטים מומלצים בדברה זית

עדר בקר, דברה זית
עדר בקר, דברה זית

מתי לבקר בדברה זית? בסוף או בהתחלה?

אנחנו ממליצים לשהות בדבר זית בלילה הראשון או האחרון שלכם באתיופיה. העיר לא סובלת מהרעש ומהזיהום שמאפיין את אדיס אבבה, היא מוקפת בסוואנה אפריקאית ואפשר ליהנות משלל פעילויות באגמיה. האקלים בה נעים יותר מאשר באדיס אבבה והכי חשוב – התושבים של דברה זית (בישופטו) ידועים כנחמדים במיוחד. ואם הגעתם עד לפה ותהיתם – אז דעו שהשם בישופטו הוא שם המקום בשפת האורומו.

ואם אתם כבר פה

הר Zuqualla
הר Zuqualla

אנחנו ממליצים לקפוץ לביקור בהר הגעש Zuqualla שנמצא במרחק כ-30 ק"מ מבישופטו. ההר מתנשא לגובה של כמעט 3000 מטר מעל פני הים ונחשב קדוש לבני האורומו. בראש ההר נמצאת כנסייה שאליה עולים פעמיים בשנה (אוקטובר ומרץ) במסגרת עליות המוניות לרגל. אתם יכולים גם לעשות את זה, רק  קחו בחשבון שההליכה מאומצת למרות שהיא נמשכת רק 9 ק"מ. הנוף מהפסגה כמובן מרהיב ובדרך תפגשו קופי קולומבוס חביבים, אבל למה להתאמץ אם אפשר להגיע לפסגה גם בג'יפ 4X4?

כך מגיעים אל דברה זית

הנסיעה אורכת כשעה נסיעה מאדיס אבבה באמצעות אוטובוס או רכב שכור. סעו בכביש המהיר אדמה (Adama).