כנסיית אדדי מרים | Adadi Mariam

כנסיית אדדי מרים נמצאת במרחק 58 ק"מ דרומית לאדיס אבבה (כשעתיים נסיעה מהעיר). הכנסייה נבנתה במאה ה-12 ע"י המלך לליבלה מסלע בזלת יחידי. היא ננטשה במאה ה-16 למשך 300 שנה ונפתחה מחדש ע"י הקיסר מלניק השני. האגדה מספרת שקצב הבנייה היה מאוד מהיר כי את כל מה שבנה המלך לליבלה במהלך היום הוכפל ע"י המלאכים בלילה.


כנסיית אדדי מרים
כנסיית אדדי מרים

הכנסייה נמצאת בגובה של 1900 מטר מעל פני הים ומוקדשת למריה, אמו של ישו. גם כאן האגדה טוענת שמיקום הכנסייה נקבע לפי חיזיון של המלך לליבלה. הוא ביקר באזור וראה את מריה הקדושה עם בנה התינוק. עם זאת, המקור של שם הכנסייה עדיין לא ידוע כי למילה Adadi שתי משמעויות:

  • המילה Adi’ Adi שמסמלת בשפה המקומית את שמו של העץ הנפוץ באזור.
  • המונח "Addi Naama" שמשמעו בשפת האורומו "אנשים לבנים". במהלך חציבת הכנסייה נצפו במקום יונים לבנות שבני האורמו האמינו שהם מלאכים.


תכנון טיולים באנר

מבנה וארכיטקטורה

הכנסייה בנויה באותה סגנון כמו הכנסיות בלליבלה ומשתייכת לקבוצה נבחרת של 76 כנסיות חצובות בסלע שיש באתיופיה. הכנסייה כוללת 10 דלתות שמסמלות את עשרת הדברות, 21 מדרגות לציון התאריכים של הפסטיבלים השנתיים (21 בנובמבר ו-21 בינואר) ו-24 חלונות. לכנסייה 3 כניסות בגדלים שונים: כניסה ממזרח לכמרים, כניסה מצפון לגברים וכניסה מדרום לנשים.

airalo ad

הכנסייה יכולה להכיל כ-300 מתפללים והיא מוקפת בתאי תפילה חצובים בסלע שיכולים להכיל עד שלושה אנשים. עם זאת, התפילה בהם לא נוחה עקב חוסר הסימטריה. אגב, קחו בחשבון שבמקום יש גם עצמות של קדושים, כך שהבחירה בידכם. הכנסייה עצמה בנויה מ-3 חלקים כמו שאר הכנסיות האורתודוקסיות האתיופיות:

  • החלק הראשון ברוחב 7 מטר בצורה מעוגלת עם דלת, גג מעוטר וחלונות ופתוח לקהל
  • החלק השני ברוחב 4 מטר שמשמש לקבלת לחם הקודש וכולל חלונות עבים יותר
  • החלק השלישי שאליו מותרת הכניסה לכוהני הדת בלבד.

לינה באדיס אבבה

מזכרות מאתיופיה

מה כדאי לראות בכנסייה

אנחנו ממליצים בעיקר לא לפספס שלושה דברים.

פנים כנסיית אדדי מרים
פנים כנסיית אדדי מרים
  • האבן המקודשת בגודל 43*43 ס"מ שמקנה חסינות למחזיק אותה. לפי האמונה מי שמסוגל להרים אותה ולהחזיק אותה על כתפו הוא קדוש.
  • ציורי הקדושים והציורים הדתיים על קירות הכנסייה, למשל ציורים שמתארים את לידתו של ישו, השליחים בארוחת ערב, השילוש הקדוש ועוד.
  • המערות ההיסטוריות בסביבת הכנסייה ששימשו כמבצר, ככנסייה זמנית במהלך 300 השנים שבהם הכנסייה היתה סגורה וכמקום מחבוא לחפצים דתיים. כמו כן, נמצאות באזור מערות קבורה כנראה של קדושים נוצריים, למרות שהן לא מוסמנות בצלב.

כדאי לכם להזדרז…

מבקרים באדיס אבבה? אנחנו ממליצים למהר לבקר בכנסייה כי מצבה הולך ומתדרדר. הכנסייה אינה במצב אידיאלי והיא סובלת מבעיות תחזוקה רבות. הסיבות לכך רבות. במקום הגאולוגיה, ההידרולוגיה ואסונות טבע, גורמים לסדקים, שברים, בלייה וחדירה של מים. מבחינה אקלימית השמש, הטמפרטורה, הגשם, הרוחות, הלחות פוגעים וגורמים לריקבון של החפצים הדתיים בכנסייה.

ובנוסף, יש גם גורמים ביולוגים כמו שורשי עצים שצומחים מתחת לכנסייה, חזזיות וטחב שגורמים לנזק ועצים שממושכים אליהם בעלי חיים מזיקים כמו ציפורים וחולדות.

נוסף על כל הצרות, יש גם סיבות אנושיות שנובעות מגידול האוכלוסייה ליד הכנסייה, למשל השלכת פסולת במתחם הכנסייה. בנוסף, בכנסייה התבצעו במהלך השנים עבודות שימור שדווקא גרמו לנזקים, למשל מספר המדרגות ירד הודות לקרמיקה מודרנית, צביעת חלקיה הפנימיים בלבן גרם לאובדן הצבע השחור המקורי ועוד.

מלונות באדיס אבבה

ומה עוד באזור?

אם אתם באזור אל תפספסו את האתר הפרה היסטורי הגדול באתיופיה בשם מלקה קונטור (Melka Kunture). באתר מאובנים וכלים בני 2 מיליון שנה ומוזיאון עם מאובנים שנחשפו באזור, עצמות של בעלי חיים וכן כלים עתיקים, למשל "בולאז'" – אבנים עגולות ששימשו לציד חיות.

המוזיאון כולל 4 מבנים מסורתיים (טוקול) שכל אחד מהם מתרכז בתחום אחר של המקום: פרה-היסטוריה של אפריקה, גאולוגיה, פליאואנתרופולוגיה ופרה-היסטוריה מקומית. במקום גם מוזיאון פתוח שמציג את תוצאות החפירה של שני אתרים במקום, אבל מלקה קונטור היא לא רק היסטוריה כי במקום נבנה עכשיו מוזיאון חדש.

איך מגיעים אל כנסיית אדדי מרים?

יוצאים מאדיס אבבה על הכבישים 5 ו-51 ולאחר כשעה וחצי (50 ק"מ) מגיעים אל מלקה קונטור. נסיעה של כחצי שעה נוספת דרומה על כביש 51 תביא אתכם אל כנסיית אדדי מרים.