המקלט לחיות הבר סנקלה – Senkele

בובאל סוואיני - סנקלה
בובאל סוואיני – סנקלה

המקלט לחיות הבר סנקלה הוקם בשנת 1976 כדי להגן על מין אנדמי של אנטילופה (בובאל סוואיני) שנמצא בסכנת הכחדה. מין זה הוא אחד מ-31 מיני היונקים האנדמיים לאתיופיה והוא היה קיים במקומות נוספים באפריקה אך נכחד משאר אפריקה ונותר לפליטה רק באתיופיה.


מלונות באווסה, שעה נסיעה מהמקלט

יש חיה כזאת?

לשם ההגנה והשימור של הבובאל סוואיני נתפסו וסומנו לצורך מעקב עתידי 210 פריטים. 120 מהן הובאו לסנקלה ו-90 הובאו לפארק הלאומי Nechisar. כיום ניתן למצוא את האנטילופות הללו גם  בפארק הלאומי אוואש ובאזור המוגן Mazie. האנטילופה הזו נחשבת למוזרה במיוחד כי היא נראית כהכלאה בין תאו, סוס ואנטילופה. למעשה, השם המדעי של האנטילופה Alcelaphus buselaphus נגזר מהמילים היווניות alke (דישון), elaphos (צבי) ו-bous (פרה).

המקלט משתרע על 58 קמ"ר של יער פתוח, סוואנה ושדות מרעה טבעיים ומגן גם על חיות בר אחרות, למשל צבועים, חתולי בר, קרקלים, קופים, חזירי יבלות, תנים ו-91 מיני ציפורים, מהן שני מינים שנמצאים בסכנת הכחדה. המקום מנוהל ע"י רשות השימור האתיופית לחיות הבר וכבר נוחל הצלחה: יש בו כיום לפחות 500 אנטילופות.


תכנון טיולים באנר

עם זאת, למרות ההצלחה האנטילופות במקום עדיין לא הגיעו אל המנוחה ואל הנחלה כי קצב גידול האוכלוסייה האנושית במקום גדל 42% ב-10 השנים האחרונות והאוכלוסייה מבערת את היער ומשתמשת בעציו להסקה.

airalo ad

טיול במקלט לחיות הבר

הכניסה למקלט כרוכה בתשלום נפרד עבור כל מבקר ותשלום נפרד עבור הרכב. כמו כן, חובה לשכור במקום שירותי הדרכה בתשלום נוסף. שבילי העפר במקלט מוגבלים ולכן כדאי לבקר במקום ברגל. בניגוד למקומות אחרים באתיופיה ניתן לבקר כאן כל השנה ואפילו לעשות קמפינג, אבל אין כל מתקנים לכך במקום ועליכם להביא הכל איתכם: מים, אוהלים, אוכל וציוד לפי הרשימה הבאה.

 

איך מגיעים?


המקלט נמצא 48 ק"מ מערבית לאוואסה וכ-350 ק"מ דרומית לאדיס אבבה. המקלט נמצא ליד העיירה Aje כ-10 ק"מ דרומית לכביש שאשמנה – ארבה מינץ' במערב עמק הריפט.

*מלונות מומלצים באיזור סנקלה

בתכנון הביקור במקום יש לקחת מספר דברים בחשבון:

  • המקום נמצא בגבהים שנעים בין 2030-2225 מטר מעל פני הים.
  • הבדלי הטמפרטורות במקום הם אדירים, למשל 8-15 מעלות בלילה ו-21-26 מעלות ביום.
  • המקלט הוקם עבור האנטילופות והחיות הנוספות במקום הם בונוס. לכן אל תתאכזב אם לא תיתקלו בנמר, ברדלס, צבועים או חיות בר אחרות.

ניתן לשלב ביקור במקום עם רחצה באגמים ובמעיינות החמים שפזורים בסביבה.