הפארק הלאומי הרי באלה

טיול ברחבי הפארק הלאומי הרי באלה
טיול ברחבי הפארק הלאומי הרי באלה

הפארק הלאומי הרי באלה (Bale Mountains National Park) במזרח אתיופיה משתרע על פני 2400 ק"מ של הרים סלעיים, מפלים ונחלים. הפארק הוכרז בשנת 1969 והוא מחולק גאוגרפית לכמה איזורים שונים עליהם נפרט בהמשך.


כיום מתגוררים בתחומי פארק הרי באלה כ-26,000 איש. רובם מבני שבט האורומו. שימו לב – שפת אימם של תושבי המקום היא אורומית ולא אמהרית ולכן, גם אם אתם דוברי אמהרית כדאי שתגיעו עם מתרגם. במקום נערך מנהג מקומי בשם Gursha שכולל את האכלת האורחים ע"י המארחים להבעת כבוד. לרוב ייתחבו לפיותיכם מנות של אינג'רה ובשר אז קחו זאת בחשבון וקבלו זאת כמחמאה וכאות להערכה.

האיזורים השונים של הפארק הלאומי הרי באלה

איזור יערות הערער

אזור זה נמצא במדרונות הצפוניים של הפארק הלאומי מדודולה לדינשו. אזור זה כולל גם צמחי Hypericum revolutum שמהם מכינים המקומיים דבש. כמו כן, באזור זה גדל הורד האפריקאי היחודי לאיזור Rosa abyssinica. המקום מהווה גם את ביתם של ציפורים שונות כמו קיכלי, נקר, אדום חזה, עורב ועוד.


תכנון טיולים באנר

חגורת עצי האריקה

חגורה זו נמצאת בגובה 3400-3800 מטר מעל פני הים וקיבלה את שמה מעץ האריקה. אמנם עץ זה נפוץ ברחבי העולם אך כאן הוא מגיע למימדי ענק: גובה של 5 מטר ויותר. באזור זה יש צמחים נוספים כמו חזזיות ושרכים ואפילו צמח מרפא בשם Koso, עץ גבוה ורחב עם פרחים בצבע אדום שמשמשים להכנת משקה כנגד תולעים בבטן.

airalo ad

יער Harenna

יער טרופי בדרום הפארק שנחשב לשני בגודלו באתיופיה והוא מהווה את רוב שטח הפארק (יותר מ-4000 קמ"ר) זהו גם יער העננים הגדול ביותר במדינה והוא מאופיין בעצי במבוק, אורנים, פיקוסים ואפילו בעצי קפה ערביקה בעבר שוטטו במקום פילים אבל כיום ניתן למצוא בו קופי קולומבוס, בבונים, חזירים ואפילו אריות, נמרים, קיפודים וצבועים. כמו כן במקום מתגוררות ציפורים שונות כמו נשרים ותוכים.

האזור הצפוני – Gaysay

אזור מיוער שמשתרע מהר Bodeti בצפון ועד רכס Adelay בדרום כולל הנחלים Web ו- Danka. גובה השטח נע מ-3000 ל-3500 מטר מעל פני הים ואדמתו הופכת לביצתית  בעונה הרטובה (ממאי ועד ספטמבר).

הכרים האפרו-אלפיניים

הפארק הלאומי הרי באלה

אזור זה מהווה את השטח האפרו-אלפיני הגדול באפריקה ובשל הגובה מגוון הצמחים פה נמוך. אזור זה כולל את הר Tullu Deemto, ההר הגבוה ביותר באתיופיה והרים בזלתיים נוספים שגובהם מעל 4000 מטר מעל פני הים. באזור זה ניתן למצוא מכרסמים רבים כגון עכברים וחולדות וביניהם החולדה האנדמית Giant Mole-rat. כמו כן, אזור זה הוא ביתו של הזאב האתיופי וכן עופות דורסים רבים כמו נשרים.

מלונות ולינה בפארק ובסביבתו

  • Dinsho Lodge‬ – כאן יש 5 בקתות אירוח מצוידות ומאובזרות בכלי בישול, גזיות, מיטות עם מצעים ושמיכות ואפילו משקאות כמו בירות, יין ומשקאות קלים. כל בקתה כוללת מקלחת עם מים חמים, סבון, נייר טואלט וכפכפים למקלחת. את האוכל מכינים האורחים אבל בעל הבקתה אחראי על שטיפת הכלים.
  • Bale Mountain Lodge



Booking.com

בעלי החיים שבפארק

הזאב החבשי

הרי הבאלה מהווים את מקום הריכוז הגדול ביותר באתיופיה של הזאב החבשי, מין נדיר ממשפחת הכלביים שחי בהרי אתיופיה הגבוהים ושנמצא בסכנת הכחדה בגלל רעיית יתר שדיללה את הצמחייה הטבעית ואיתה את המכרסמים שמשמשים כמזונו של הזאב. אבל סיבה נוספת היא רועי הצאן האתיופים שנעזרים בכלבי שמירה ואלה הביאו איתם את נגיף הכלבת שמחסל את אוכלוסיית הזאבים. אמנם, כידוע לנו, הפתרון למחלה הוא חיסון כנגד כלבת אך המקומיים מתנגדים לכך בשל אמונה טפלה. הם מאמינים שהחיסון משנה את טבעם של הכלבים והופך אותם לרכרוכיים.

חולדת הענק Giant Mole-rat

חולדת הענק Giant Mole-rat
חולדת הענק Giant Mole-rat

הפארק הוא גם ביתה של החולדה Giant molerat שקיבלה את שמה הודות לגודלה האימתני (משהו כמו חתול ביתי). החולדה פיתחה יחסי סימביוזה עם ציפורי הפארק. הם מתריעות בפניה על זאבים והיא מספקת לציפורים תולעים ממעבה האדמה.

Mountain Nyala

מין של אנטילופה שאנדמית לאתיופיה ונמצאת בסכנת הכחדה. ההבחנה בין הזכר לנקבה היא פשוטה: לזכרים יש קרניים גבוהות ומסולסלות ונקודות לבנות לאורך הבטן. לנקבות מצד שני אין קרניים והן מתהדרות בצבע חום בלי נקודות.

קופים

בפארק יש גם בבונים וקופי Colobus – קופים שזנבם ארוך, פרוותי ולבן וגופם השחור מעוטר בכיפת שיער לבנה.

חזירי יבלות

בפארק גם תוכלו לצפות ב-Warthog, חזירי יבלות שכולנו מכירים מהדמות פומבה של דיסני מהסרט "מלך האריות".

ציפורים

פארק הרי באלה הוא ביתם של בעלי כנף רבים, למשל  זהו אזור המחייה הדרומי ביותר בעולם של הנשר הזהוב. כמו כן, בפארק מתגורר האווז הכחול שנחשב לאווז הנדיר והמבודד ביותר בעולם והוא לא לבד: הפארק הוא ביתם של ציפורים נדירות נוספות.

טיולים בפארק

ביקתה בפארק הלאומי הרי באלה

בפארק אין אפשרויות להצטייד במזון במהלך הטיול מלבד בכפר Rira, אבל גם בו מתקיים יום שוק רק פעם בשבוע. בכפר כדאי להצטייד בדבש שמופק מהיערות שבהרים ושנחשב למשובח במיוחד. את הכוורות מכינים מבמבוק ותולים בצמרות העצים כדי להגן עליהם מטורפים וגנבים. מלבד זאת הפארק מיושב אך אלו הן בקתות נוודים עשויות בוץ שחור ולא ישובי קבע. בגלל הבוץ הן מוסוות להפליא בנוף הסובב וקשה להבחין בהן עד שלא מתקרבים אליהן.

כפר נוסף שבו ניתן להצטייד הוא Dinsho, אך גם בכפר זה יש יום שוק רק פעם בשבוע. אם אתם באזור כדאי להגיע כי ניתן לקנות פה כמעט הכל: מזכרות אתיופיות אותנטיות, אוכל, בעלי חיים, בגדים, נעליים, עצים לבעירה ועוד. ואיך יודעים  מתי יום השוק? אם רואים מקומיים שהולכים לכיוון הזה כנראה שאתם במקום ביום השוק או יום לפניו.

איך מגיעים לפארק?

הכניסה לפארק נמצאת מצפון לדרך הראשית כ-7 ק"מ מכפר Dinsho. לכן אם אתם מתכננים טיול של מספר ימים (הטיול המומלץ נמשך לפחות יומיים) עליכם לצאת בקבוצה שבה מדריך דובר אורומית ואנגלית, סוסים שעליהם מטעינים את הציוד והאוכל, סייס וגם מלווה חמוש ליתר בטחון. כמו כן, קחו בחשבון שתידרשו ללכת כ-3-8 שעות כל יום או לבלות אותן על גב של סוס.

הטיולים מתבצעים בגבהים של 3000-4000 מטר מעל פני הים וקחו זאת בחשבון מבחינה רפואית. החודשים המומלצים לטיול בפארק משתנים בהתאם לדרישות הטיול.

  • חובבי בוטניקה ייהנו ממראות הפריחה שנמצאת בשיאה בחודש יוני.
  • לחובבי טיולים רגליים מומלץ לבקר בפארק הרי באלה בחודשים אוקטובר-אפריל.
אייל בפארק
אייל בפארק

המלצות למטיילים בהר באלה

  • תתכוננו להירטב – הנחלים הרבים בשטח הפארק אינם כוללים גשרים מסודרים ולכן אם אתם לא מצוידים בסוסים או ברכבי 4*4 ולא הצלחתם להקים גשר מבולי עץ  – מן הסתם תירטבו.
  • הצטיידו במגיני אוזניים – הרוחות העוצמתיות שמנשבות בהרים לא רק מחרישות אוזניים אלא גם יכולות להזיק.
  • כבדו את התרבות המקומית והמסורת – אם תכבדו את המקום שבו אתם נמצאים תצליחו ללמוד יותר על התרבות והמסורת.
  • היו רגישים לסביבה – שימרו על החי והצומח.
  • הצטיידו בבגדים חמים – הטמפרטורות הממוצעות בפארק הן 5 מעלות צלסיוס, אבל מזג האויר בפארק משתנה בפתאומיות ובאופן דרסטי.

איך מגיעים אל פארק הרי באלה?

  • ברכב – הנסיעה מאדיס אבבה אל הפארק נמשכת כ-6-7 שעות.
  • בתחבורה ציבורית – כ-8 שעות מאדיס אבבה. מומלץ לרכוש את הכרטיסים לפחות יום קודם ולהגיע לתחנה כשעה לפני 6 בבוקר (שעת יציאת האוטובוס). שימו לב – מחירי הכרטיסים משתנים לפי רמתו של האוטובוס. רמה 3 נחשבת לרמה הנמוכה ביותר ורמה 1 לרמה הגבוהה ביותר.
  • בתחבורה מקומית – אוטובוסים ומיניבוסים מקומיים פועלים בין  Dinsho ל-Goba (כשעה נסיעה) דרך התחנה המרכזית Robe. בדרך כלל המטען שלכם יחויב בנפרד ולרוב ייקשר לחלק העליון של האוטובוס. שימו לב זמני הזמנים גמישים ולרוב האוטובוס מדייק רק בימי השוק.
  • טרמפים – לא מומלצים כלל.