גונדר. הקאמלוט של אפריקה

טירות פאסילידס במתחם המלכותי פאסיל גמב שבעיר גונדר אתיופיה
טירות פאסילידס במתחם המלכותי פאסיל גמב שבעיר גונדר אתיופיה

העיר גונדר תפקדה כבירתה של אתיופיה משנת 1636 ועד אמצע המאה התשע עשרה.
המרכז האדריכלי של העיר הוא פאסיל גמב – מתחם מלכותי אשר מוקף בחומת אבן ומאכלס טירות אגדתיות כולל טירת שלוש הקומות המקורית שנבנתה על ידי הקיסר פאסיל בשנת 1630.


פאסיל גמב היא גם אתר מורשת של אונסק"ו, בין היחידים בצפון אתיופיה. בתוכה תמצאו מבנים עתיקים מאוד כשהמרכזי ביניהם הוא כנסיית דברה ברהן סלאסי הידועה בעיצוב ובחזות המקורית והיפה שלה.

מקומות לינה מומלצים ומלונות טובים בגונדר

מה יש לעשות בגונדר?

  • העיר העתיקה פאסיל גמב. בנוסף לחומות האבן האדירות, כולל מרכז פאסיל גמב – מתחם מלכותי על שטח של שבעה דונמים ובו שש טירות אבן מבוצרות שנבנו בשנת 1630. היפה בהן היא טירת שלוש הקומות של פאסילידס שגובהה 32 מטרים שמערבת השפעות פורטוגזיות, הודיות ואקסומיות.
  • כנסיית דברה ברהן סלסי היא הכנסייה הגדולה היחידה בגונדר ששרדה את מתקפות צבא המהדייה בשנת 1888. האגדה מספרת שהכנסייה שרדה הודות להתערבות נחיל  דבורים ארסיות. על תקרת הכנסייה ציור מן המאה ה-17 שבו נראים כמה עשרות מלאכים והוא כנראה היצירה הכנסייתית המפורסמת ביותר באתיופיה.
  • הבריכה השקועה של פאסיל שאליה ניתן להשקיף מבניין בן שתי קומות שהיה בבעלותו של הקיסר, היא גם המקום בו חוגגים את חג הטימקט (Timkat) אחת לשנה בתאריך ה-19 בינואר.
  • ארמון קוסקואם (Kuskuam) שנבנה במאה ה-18 נקרא על שם מנזר קופטי במצריים. הארמון נבנה על מדרונות Debre Tsehay (הר השמש) למען הקיסרית הכריזמטית מאנטאוואב (Mentewab), אשתו של הקיסר בקפה (Bakaffa),יורש העצר יאסו והנכד.
  • בפרבר צפונית לגונדר ישנו בית כנסת נטוש אשר מספר את סיפורם של בני ביתא ישראל. שבט אבוד של יהודים שבמהלך שנת 1980 הועלה לישראל ברכבת אווירית.
  • גורגורה (Gorgora) אשר ממוקם על אגם טאנה, 65 ק"מ דרומית לגונדר הוא יעד תיירותי בשל מספר המנזרים ששוכנים בו.

לטיילת בסביבת גונדר

הכנת אינג'רה בגונדאר
הכנת אינג'רה בגונדאר

בגונדר יש מוניות במחירים זולים. חברות טיולים מקומיות מוכרות טיולי יום בעיר וגם טיולים ארוכים יותר אל פארק הרי סימיאן. כשמבקרים בפאסיל גמב קיימת אופציה לשכור מדריך מקומי ומומלץ לעשות כן. ניתן לשכור מדריך בסמוך לאזור רכישת הכרטיסים.


תכנון טיולים באנר

אירועים ופסטיבלים

  • גונדר היא מקום מושלם להעביר בו את חג הטימקט במהלכו נערכים מופעי תרבות מיוחדים.
  • חגיגת הטימקט הן המקבילה לחג המולד והן נחגגות ב-19 בינואר ברוב עם. החגיגה מסתיימת בבריכת פאסיל. לכבודה ממלאים את הבריכה במים.

לינה בגונדאר

במרכז העיר ניתן למצוא מלונות שונים ומסעדות לכל תקציב. לאלו שמעדיפים ללון מחוץ לעיר ניתן להזמין חדר בקוסוי (Kossoye) סמוך לוונניה (Wunenia), בזאזו (Azazo) ליד שדה התעופה ורחוק יותר בגורגורה (Gorgora) ובהרי סימיאן.

airalo ad

רכישת מזכרות אונליין מאתיופיה

איך מגיעים אל גונדר?

ברכב

גונדר ממוקמת כ-730 ק"מ צפונית לאדיס אבבה, 176 ק"מ צפונית לבהר דר ו-355 ק"מ דרום מזרחית לאקסום. הנסיעה דרך אקסום עוברת דרך הפארק הלאומי סימיאן, שמורת טבע הררית שתספק לכם נוף יפהפה במהלך הנסיעה.

בטיסה

טיסות יומיומיות מחברות בין גונדר ואדיס אבבה, לליבלה ואקסום. שדה התעופה ממוקם כ-17 ק"מ דרומית לעיר ולכביש שמוביל אל בהר דר. רוב המלונות מספקים הסעות חינם אל שדה התעופה וישנן גם מוניות שירות.