תחריטי הסלע שארפה (Sharpe)

תחריטי הסלע שארפה העתיקים חקוקים על סלע אנכי בדרום אתיופיה בעמק הריפט בסמוך לאגם אוואסה. התחריטים בני 5000 השנה נמצאים בנקיק קטן והם מציגים עדרים גדולים של בקר (כ-70 פרות). ההגעה למקום פשוטה – רק 15 דקות נהיגה ממרכז העיר דילה (Dilla) שנמצאת במחוז אוראמיה.


תחריטי הסלע שארפה (Sharpe)

חשיבותם של תחריטי הסלע שארפה (Sharpe)

תחריטים אלו מיוחדים במינם ומהווים את העדות הקדומה ביותר להתיישבות באתיופיה ובאזור הסוב-סהרי של אפריקה. למעשה, הם נחשבים לתחריטי הסלע הפרהיסטוריים מהידועים והחשובים ביותר. כל פרט בתחריטים הוא בגודל 40-70 ס"מ והם כמעט זהים בגודלם. לכל הבקר שם ראשים קטנים בצורה לא טבעית כמעט, קרניים גדולות ומעוטרות ועטינים ענקיים.

מזכרות ומתנות מאתיופיה ניתן לרכוש כאן

התחריטים משתייכים לסגנון בשם Shabe-Galma Style שנמצא גם במקומות אחרים באתיופיה, למשל התחריטים ב-Godana Kinjo, Ejersa Gara Hallo, Laga Harro וכן התחריטים בהרר ובסומליה. למרות שהתחריטים החזיקו מעמד 5000 שנה, הם היום חשופים להרס ולבליה טבעית עקב שיטפונות וגשמים עזים. שיטפונות אלו הם שגרמו גם להרס של גשר שהוביל למקום לפני כמה שנים. רק כשהוא תוקן היה ניתן שוב להגיע למקום. ככה זה שנמצאים בגובה 1726 מטר מעל פני הים.


תכנון טיולים באנר

תחריטים אלו תרמו למחקר הזואולוגי באתיופיה כי לפי גיל התחריטים הוכח סופית: הבקר עם הקרניים הארוכות קדם כרונולוגית לבקר עם הקרניים הקצרות. ואגב, באתיופיה קוראים למקום במספר שמות: Sheppe , Sciabe, Sciabè, Shabe, Shebe, Shebē, Sappe, Manchiti, Shap-pe, Sharpe ועוד. כדי לצפות בתחריטים העתיקים הללו כדאי שתגיעו לדילה  וקחו מדריך מקומי. אם תגיעו לבד יתכן שהשומר בכניסה "יכריח" אתכם לקחת אותו כמדריך. הכניסה לאתר כרוכה בתשלום.

airalo ad

דילה נמצאת 84 ק"מ דרומית לאווסה לאורך כביש פתלתל ומוזנח. הנסיעה לדילה ברכב אורכת כשעה וחצי אבל בגלל הנסיעה הקשה מומלץ לקחת מיניבוס או אוטובוס מאדיס אבבה.