פארק הרי סימיאן

פארק הרי סימיאן משתרע על פני 136 קמ"ר והוא החלק המערבי של הרי סימיאן, רכס הרים בצפון אתיופיה שנקרא כך הודות למיקומו (סימיאן באמהרית משמעו צפון). הפארק נחשב לאחד היפים והגדולים באתיופיה הודות למאפייניו הייחודיים (הן הגאולוגיים והן הגאוגרפיים) שיוצרים בתי גידול מגוונים, למשל לבעלי חיים אנדמיים שעוד נגיע אליהם.


הפארק הוא פארק לאומי אתיופי החל משנת 1969 והוא זכה גם להכרה ולפרסום בינלאומי. בשנת 1978 המקום היה לפארק האתיופי הראשון שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. ביקור בפארק זה נחשב לחובה עבור המטיילים באתיופיה ואף טיול באתיופיה אינו שלם בלעדיו. לכן, אם אתם מתכננים טיול באתיופיה אתם חייבים להמשיך לקרוא, ללמוד עוד על המקום, להפנים וכמובן להתחיל לברר מחירים של טיסות לאתיופיה

פארק הרי סימיאן
פארק הרי סימיאן

אז איך כל זה התחיל?

רכס הרי סימיאן נוצר לפני 40-75 מיליון שנה בהתפרצות געשית ועוצב ע"י תהליכי בלייה (רוח, מים, גשם ועוד). כיום פארק הרי סימיאן כולל פסגות מחודדות, עמקים עמוקים וצוקים שזיכו אותו בכינוי "לוח השחמט של אלוהים". לא בכדי נחשב הפארק לאחד המקומות היפים והמפורסמים באתיופיה.


תכנון טיולים באנר

הצמחיה בפארק משתנה בהתאם לגובה פני השטח ויש לכך השפעה גם על המטיילים, למשל, בעמקים הצמחיה השלטת היא חורש אפריקאי הררי, אך במקומות גבוהים יותר יש יערות ואדמות מרעה. בגבהים של 3800 מטר מעל פני הים ומעלה יש אחו אלפיני ואוויר פסגות ייחודי. לאוויר הרים זה מייחסים תכונות רפואיות ויש המאמינים שבכוחו להעניק אריכות ימים.

airalo ad

עקב השונות בתוואי הקרקע בפארק, גם הטמפרטורות בו משתנות: מינימום -3 מעלות צלסיוס ומקסימום 18 מעלות. קחו זאת בחשבון לפני שאתם מגיעים למקום והצטיידו בהתאם. גם המשקעים בפארק משתנים. בפברואר-מרץ וביולי-ספטמבר יורדים רוב הגשמים במקום (ממוצע שנתי של 1550 מ"מ) ובשאר השנה יחסית צחיח לכן רוב הטיולים במקום מתקיימים בחודשים אפריל-מאי ואוקטובר-נובמבר.


ההיסטוריה של הרי סימיאן על קצה המזלג

ההתיישבות באזור פארק הרי סימיאן החלה לפני לפחות 2000 שנה כנראה מסיבות מסחריות. למעשה, עד המאה ה-19 היווה האזור צומת של דרכי מסחר. כיום 80% משטח הפארק מיושב ומתגוררים בו כ-30,000 איש בכשלושים יישובים כפריים מסורתיים. העיר המרכזית בתחומי הפארק היא דברק (Debark) שבה מתגוררים כ-15,000 איש. העיר נחשבת לשער הכניסה לפארק וממנה יוצאים כל הסיורים בפארק ללא תלות באורכם.

מלונות מומלצים בעיר Debark

אליה וקוץ בה – הגרסה האתיופית

לא כולם יודעים אבל האזור הוכרז כפארק לאומי כדי להגן עליו ועל חיותיו הייחודיות. עוד בשנות ה-60 הצטמצמו משמעותית כמויות המשקעים באזור כתוצאה מההתחממות הגלובלית, אבל זה לא הכל. הפארק סובל גם ממחלות מקומיות כמו ביעור יערות, שחיקת הקרקע עקב רעיית יתר ועוד. ההכרזה על האזור כפארק לאומי הביאה ליישום של רעיונות ייחודיים בתחום השימור, למשל מסדרונות בטוחים שבהם יכולים בעלי החיים לעבור ללא הפרעה אנושית.

העולם מצביע ברגליים

בשנת 1978 הכריזה אונסק"ו על פארק הרי סימיאן כאתר מורשת עולמית טבעית. הפארק היה מהמקומות הראשונים בעולם שקיבלו הכרה זו וזאת הודות לשני מאפייניו הייחודיים.

  • בפארק מתקיימים תהליכים גאולוגיים, גאומורפולוגיים ופיזיולוגיים ייחודיים כמו ראס דאשן (Ras Dejen) – ההר הגבוה ביותר באתיופיה והרביעי בגובהו באפריקה. ההר מתנשא לגובה של 4533 מטר מעל פני הים והוא לא לבד – בפארק 20 פסגות שמתנשאות לגובה של 4000 מטר מעל פני הים.
  • הפארק מהווה בית גידול טבעי למגוון בעלי חיים ויש בו מגוון ביולוגי ייחודי, כולל בעלי חיים אנדמיים שנמצאים בסכנת הכחדה כמו הבבון הזנוב, הזאב החבשי, היעל האתיופי ועז ההרים המקומית. בנוסף, הפארק הוא גם ביתם של יותר מ-20 מינים של יונקים, 130 מינים של ציפורים (מהן 16 מינים אנדמיים) וצמחים נדירים.

ב-1996 הוכרז הפארק ע"י אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בסיכון, האתר היחיד מבין 9 אתרי אונסק"ו באתיופיה שזכה לתואר המפוקפק הזה. הסיבה העיקרית להכרזה הדרמטית הייתה הצמצום בשטחי המרעה של היעל האתיופי, חיה אנדמית שנחשבת לסמלו של הפארק ומונה כיום רק כ-400 פרטים בכל העולם.

מלונות מומלצים בגונדר – ליד פארק סימיאן

בעלי החיים שתפגשו בפארק הרי סימיאן

בפארק יש כאמור בעלי חיים ייחודיים שחלקם הם בעלי חיים אנדמיים שנמצאים בסכנת הכחדה : יונקים, ציפורים ועוד. עם זאת, לפארק יש 3 בעלי חיים שנחשבים לסמלי המקום וביקור בפארק אינו שלם בלעדיהם: היעל האתיופי, הזאב האתיופי והבבון. אז בואו נעשה איתם היכרות קצרה.

היעל האתיופי

יעל אתיופי
יעל אתיופי

מין זה של היעל נמצא אך ורק באתיופיה וכאמור כולל רק כ-400 פרטים. היעלים ניזונות משיחים, דשא, עשבי תיבול ושיחים והם הסיבה העיקרית לבעיות של רעיית היתר בפארק. מצד שני, היעלים ניצודות ע"י המקומיים ושטחי המרעה שלהן מצטמצמים. ואגב, אם ראיתם יעל כנראה שיש עוד בעקבותיו כי הן חיות בעדרים של 5-20 פרטים.

הזאב האתיופי

זאב חבשי
זאב חבשי

הזאב האתיופי (נקרא גם הזאב החבשי) ניזון מטרף של חיות קטנות (בעיקר מכרסמים) ולמרות הטענה הרווחת, הוא אינו חי בבדידות מזהרת אלא בלהקה. בעל חיים זה אנדמי לאתיופיה והוא נמצא בסכנת הכחדה מסיבה אחת: נותרו ממנו פחות מ-500 פריטים. למעשה, זוהי החיה הקרניבורית האפריקאית שלגביה סכנת ההכחדה היא המוחשית ביותר.

הבבון הזנוב

בבון זנוב
בבון זנוב

בבון זה הוא אנדמי להרי אתיופיה ורוב בני מין זה חיים בפארק הרי סימיאן. בבונים אלו בניגוד לשאר אחיהם הקופים ניזונים מאדמות מרעה. ואגב, מיודענו הזאב האתיופי הוא אויבו הגדול של הבבון: למרות חיבתו למכרסמים, הזאב האתיופי נהנה לעיתים גם מבשרו של הבבון ואילו הבבון מיידה עליו אבנים אם הוא מזהה סכנה.

תיירות בפארק הרי סימיאן

רוב התיירות במקום היא תיירות אקולוגית ומבוססת בעיקר על שלושה סוגים של טיולים. טיולים רגליים (טרקים), טיולים על גבי פרדות וטיולי ג'יפים. בגלל הפסגות הנישאות בפארק והמיקום שלהן באזור טרופי יש לזכור מספר דברים: מזג האויר משתנה במהירות מחום לקור ולהיפך. הערב מגיע במפתיע וצפויות בעיות של הסתגלות לאויר ההרים הדליל.

טיולים רגליים

טיולים רגליים נעשים כאן במגוון רחב של מסלולים ולאורך פרקי זמן שונים. בין יום אחד ועד מספר שבועות רצופים בשטח. בטיולים ארוכים לנים המטיילים במחנות ההרים. מחנות אלו נמצאים בגבהים שונים (בין 1600 ל-3600 מטר מעל פני הים) וההליכה על השבילים המקשרים ביניהם אורכת בין 5 ל-8 שעות. ניתן לשלב בטרקים שכוללים טיפוס לגובה רב גם רכיבה על פרדות.

טיולים על גב פרדות

בפארק הרי סימיאן יש יותר מ-20 פסגות שמתנשאות לגבהים של 4000 מטר ומעלה. למעוניינים לטייל בפסגות אלו מומלץ כאמור לעשות זאת לצד פרדות שסוחבות את המשא ואת התרמילים שלכם (התרמיל הזה מומלץ במיוחד כי יש מובנה בו גם תיק יום). הסיבה לכך פשוטה: בגבהים אלו האויר דליל והנשימה הופכת לקשה, במיוחד כאשר מעורבת בכך פעילות גופנית מאומצת כמו הליכה של 5-8 שעות מדי יום.

טיולי ג'יפים

טיול בג'יפים מאפשר ליהנות מנופי הפארק בדרך הנוחה והמהירה מכולם ללא מאמץ פיזי. טיול זה מאפשר להגיע גם לפסגות הגבוהות ביותר בקלות כי הנסיעה מתבצעת על גבי כבישי חצץ שנחשבים נוחים (יחסית) לנסיעה. עם זאת, גם בטיולי ג'יפים מומלץ להצטייד במדריך מקומי שמכירים את כל האטרקציות של הפארק, גם כאלו שאינם מופיעות במדריכי הטיולים הרשמיים. וכמובן, סעו לאט, אל תסטו מהמסלול ואל תסעו כאשר הדרך רטובה.

עשר הדיברות לביקור מוצלח בפארק הרי סימיאן

  • שימרו על עצמכם – אל תיקחו סיכונים מיותרים ע"י טיפוס או הליכה באזורים מסוכנים.
  • אל תחסכו בדמי הכניסה – אל תנסו להכנס לפארק בלי תשלום. תשלום זה נועד בסופו של דבר לשמור על הפארק ולמזער את הפגיעה בו.
  • כבדו את הזולת – לכל מטייל בפארק יש זכות ליהנות ממנו בדיוק כמוכם. לכן, גם באינטראקציות עם מטיילים אחרים הקפידו לכבד את תרבותם, למשל לפני צילום אנשי המקום בקשו את רשותם לכך.
  • היו זהירים – במידה ואתם נתקלים בחיות בר (בעיקר במוגנות שבהן) זכרו שלהן נתונה זכות הקדימה. בסופו של דבר זהו ביתם ואתם רק אורחים בו.
  • אל תציקו לחיות – חיות בר רבות נכנסות למצוקה כאשר מתקרבים אליהם. לכן אל תרעישו יתר על המידה ואל תמשכו את תשומת ליבן של החיות.
  • אל תביאו חיות / צמחים אל פארק הרי סימיאן – כל מין זר יכול להוות איום על בתי הגידול הייחודיים של הפארק.
  • אל תפגעו בסביבה – הקפידו להישאר בשבילים המסומנים ואל תקחו הביתה צמחים או בע"ח מקומיים. זו עבירה על החוק. אלה הם חיות וצמחים מוגנים.
  • אספו את הפסולת שלכם – הפסולת שלכם יכולה לפגוע הן באנשים והן בבתי הגידול הייחודיים של הפארק. לכן זרקו אשפה רק במקומות המיועדים לכך, אפילו בדלי סיגריות שהציפורים המקומיות עלולות לחשוב בטעות למזון.
  • שימרו על הכללים – הדליקו מדורות וערכו קמפינג אך ורק באזורים המיועדים לכך באתרי הקמפינג.
  • שימרו על היגיינה אישית בחוכמה – השתמשו בשירותים במקומות מותרים או קברו את צרכיכם במרחק 50 מטר ממקור מים. כמו כן, בעת רחצה במקורות המים שבמקום עשו שימוש רק בסבונים ובחומרי ניקוי מתכלים.

מקומות לינה מומלצים

מעבר לאתרי הקמפינג והבקתות שבפארק לנים המטיילים בשני מוקדים עיקריים. בעיר דברק שנמצאת בלב הפארק ובעיר גונדאר.

פארק הרי סימיאן נחשב על ידי רבים כגולת הכותרת של הביקור באתיופיה. אנחנו בטוחים שגם אתם תתאהבו במקום כמו כל מי שביקר בו בעבר. והמלצה שלנו – כשאתם חוזרים מהטיול עתירי חוויות ורשמים, אל תשכחו לספר לנו איך היה במקום שבו אלוהים בעצמו משחק שחמט 🙂