עמק הריפט הגדול והאגמים

רמות של כרי דשא ערפיליים ויערות גבוהים שצומחים על מדרונות תלולים מיצגים את רוב הנוף של דרום אתיופיה. נוף נדיר זה מצולק בעמק שידוע גם בשם עמק הריפט הגדול. מדובר בשטח עצום של עצי שיטה מוקפים באגמים יפהפיים, אזור שידוע במגוון גדול של סוגי ציפורים ובתרבויות עתיקות.


תנין באגם צ'אמו - עמק הריפט
תנין באגם צ'אמו – עמק הריפט

המגוון האתני של האזור המדהים הזה טומן בחובו ערים כמו אווסה וארבה מינץ' אבל גם את השמורה "הנוף התרבותי של קונסו" שהם השבטים המרוחקים של אזור נהר האומו הדרומי.

הבארות הצלולות של תושבי מדבר בורנה (Borena) מספקות מים למנזרים בני יותר מאלף שנים.


תכנון טיולים באנר

הגיאולוגיה והגיאוגרפיה של עמק הריפט

אחת מנקודות המבט הגיאוגרפיות המרשימות ביותר באפריקה היא עמק הריפט הגדול (Great Rift Valley) שמשתרע על פני כמה מדינות וביניהן אתיופיה. באתיופיה, עמק הריפט משתרע מחופי הים האדום עד אגם טורקנה. במרכזו נמצא שקע דנקיל ובדרום השקע, ממזרח לעיר הבירה אדיס אבבה השבר ממשיך עד הפארק הלאומי אוואש.

airalo ad

כאמור, בעמק הריפט יש איזורים חמים ויבשים כמו שקע דנקיל, שקע אפאר בצפון מזרח אתיופיה וגם את שרשרת האגמים היפהפייה שפרושה בדרום אתיופיה. פעילות וולקנית, אשר תרמה רבות להתפתחותו של העמק, מתרחשת גם כיום והיא מתבטאת בהימצאותם של מעיינות חמים בחלקים רבים של העמק.

עמק הריפט הוא אחד המקומות החמים והלא נגישים על פני כדור הארץ, עם הרבה מקומות נמוכים מאוד וטמפרטורות צהריים אשר עולות על 50 מעלות. באזור זה תמצאו גם אגמי מלח יבשים והרי געש פעילים. לצד כל התנאים הקשים הללו מדהים לגלות כי ישנו גם עולם חי עשיר בעמק הריפט, במיוחד זברות וחזירי פרא. מדהימה מכך היא העובדה כי האזור מיושב בשבטים החיים בקבוצות קטנות ומבודדות.

מה יש לעשות בעמק הריפט?

תחריטים עתיקים

15 דקות נסיעה ממרכז העיר דילה (Dilla) אפשר לצפות בתחריטים בני כ-5000 שנה אשר חרוטים על סלע אנכי. בינם כמה עשרות תחריטים של בקר.

דרום עמק נהר האומו (Omo)

הוא אזור תרבותי מיוחד ושופע אשר מאוכלס ב-16 קבוצות אתניות שונות בעלות מסורת מרתקת של צביעת עור הגוף וסגנון שיער ייחודי.

העיר אווסה

סביב העיר המודרנית הוואסה יש כמה וכמה אגמים טובים, מסעדות משובחות, מלונות מעולים וסביבה יש מגוון חיות בר.

שמורת הטבע ייבלו

פאתי שמורת הטבע Yabello Wildlife Sanctuary אשר סמוכה לעיר ייבלו זה המקום היחיד שבו אפשר לצפות בשני מינים אנדמיים של עופות: White-tailed swallow וכן Stresemann's bushcrow.

הנוף התרבותי של קונסו Konso

הגבעות שזורות הטרסות והקברים העתיקים שנמצאים בנוף התרבותי של קונסו הפכו אותו לאתר מורשת של אונסק"ו.

הפארק הלאומי נשיסר

הפארק הלאומי נשי-סאר, Nech Sar, מגן על מגוון של נופים הררים, אגמים ויערות
והוא מקום מושבם של יותר משבעים מיני יונקים כמו קרוקודילים עצומים וחיות אנדמיות נוספות. כאן נמצאת גם הציפור הכי נדירה בעולם.

הבארות המזמרות של קומונל (Communal) בדובלוק (Dubluck)

הבארות ידועות במסורת המקומית שלהן – שרשרת של אנשים אשר מעבירים מים מהבארות תוך כדי שירה.

הפארק הלאומי מאגו (Mago)

מגן על מגוון רחב של חיות בר אשר מתגוררת בסוואנה, ביניהן אריות, פילים, בפאלו ואנטילופות. בפארק גם חיים שבטים פראיים רבים.

פארקים לאומיים בעמק הריפט

נהר אוואש (Awash), הוא האזור המרכזי של שניים מהפארקים הלאומיים הרבים המצויים באתיופיה ובאזור עמק הריפט כולו:

  • הפארק הלאומי אביג'טה שאלה (Abijatta Shalla National Park) – הפארק מהוה מקום מקלט חשוב למגוון גדול של בעלי כנף, וביתם של 300,000 פלמינגו ורוד שמגיעים לקראת סוף העונה הגשומה.
  • הפארק הלאומי יאנגודי רסה (Yangudi Rassa National Park) ששטחו 4730 קמ"ר ואפשר לראות בו בעלי חיים גדולים כמו ערודים, ראמים, איילות, צבאים, וסוגי שונים של ציפורים.
  • הפארק הלאומי אוואש (Awash National Park) מכסה שטח של 756 קמ"ר של יערות מרעה. בחלקו הדרומי ישנם מפלים מדהימים ומעינות חמים שנמצאים בעמק הקודו.

האגמים הגדולים שבעמק הריפט

בעמק הריפט נמצאת גם שרשרת של שמונה אגמים מרשימים. אין טיול לאתיופיה שלא כולל ביקור באחד או יותר מהאגמים הללו:

  • אגם אבאייה (Abaya) הוא האגם הארוך והגדול ביותר בעמק, הוא נמצא בסמוך לאגם צ'אמו (Chamo) אשר קטן יותר ממנו אבל מרהיב באותה המידה. הפארק הלאומי נשיסר (Nechisar National Park) מכיל בתוכו את שני האגמים, אשר רבים מחשיבים אותם ליפים ביותר בכל העמק. בין שני האגמים תמצאו צוואר יבשה המכונה "גשר גן עדן" וזאת משום שהוא משקיף על נופים מרהיבים. העיירה הגדולה באיזור היא ארבה מינץ'.
  • אגם צ'אמו (Chamo) נמצא ליד העיר ארבה מינץ'. באגם יש תנינים והיפופוטמים והרבה חברות של טיולים מאורגנים לאתיופיה מבצעות בו שייט להנאת המטיילים.
  • אגם זיוואי (Ziway) הוא הגדול בגוש הצפוני של אגמי העמק. מתוך חמישה איים שנמצאים בו, לפחות בשלושה ממנו היו כנסיות בימי הביניים. באגם אפשר לצפות בציפורי מים רבות ודגים רבים שוחים במימיו. האגם ידוע גם במסורת האתיופית בתור מקום משכנו של ארון הברית במהלך המאה התשיעית. בסמוך לו יקבים בבעלות צרפתית שיצרו את היין המשובח ביותר במזרח אפריקה.
  • אגם שאללה (Shala) הוא העמוק ביותר מבין אגמי הבקעה (266 מטרים). הוא מוקף במעיינות חמים ונמצאים בו זנים אנדמיים של ציפורים. בשל האדים שעולים מהמעיינות האווירה בו מעט מסתורית. הוא נמצא בקרבת אגם אביג'טה.

  • אגם קוקה (Koka) נמצא ממזרח לעיר אדאמה. מרחוק הוא נראה מרשים ויפה אבל מקרוב התעשייה המקומית הרסה אותו למעשה.
  • אגם לנגנו (Langano) נמצא במרחק של שלוש שעות נסיעה מאדיס אבבה. הוא מהווה אטרקציה לחובבי השמש והספורט הימי, ניתן לעשות בו סקי מים, למרות שחיים בו היפופוטמים ואוכלוסייה קטנה של קרוקודילים. אפשר להשתזף על גדותיו החוליות והוא נחשב לבטוח יחסית לשחייה. למרות צבעו החום אין בו בילהרציה ומימו נקיים ולא מסוכנים לבריאות.
  • אגם אביג'אטה (Abijatta) – לאורך חופו הצפוני-מזרחי של האגם הזה יש מספר מעיינות חמים שמשמשים כאטרקציה הן לתיירים והן לתושבים המקומיים. פלמינגו מצוי גם באגם.
  • אגם אוואסה (Awasa) נמצא בגובה 1708 מטרים ועומקו הממוצע הוא עשרה מטרים. זהו אגם פופולארי מאוד כאתר אידיאלי לדייג, שייט וצפייה בציפורים. עיירת אוואסה הסמוכה היא אטרקציה מעניינת ובה יש שוק תוסס שמוכר בין השאר: סוסים, עיזים ועופות לצד לימונים, עגבניות, פלפלים, תבלינים ועוד. מדרום לפארק מצוי אזור הוואנדו גנט (Wendo Genet) הנחשב לגן עדן אמיתי בו מצויים מעיינות חמים טבעיים על רקע נוף ההרים היפה ובהם ניתן להתרחץ.

מלונות מומלצים באיזור עמק הריפט

מלונות באיכות גבוהה ישנם באוואש, ארבה מינץ' ולאורך חופי אגם לנגנו. אפשר למצוא באתרים אלה גם מלונות ברמה בינונית, כמו גם מקומות נוספים באזור דרום עמק נהר האומו. חדרים בתקציב נמוך אפשר למצוא כמעט בכל עיר באזור.

לרכישת מזכרות וגלויות מאתיופיה – לחצו כאן

איך מגיעים אל עמק הריפט?

טיסה אל עמק הריפט

ניתן להגיע אל ארבה מינץ' בטיסה של חברת התעופה האתיופית אתיופיאן איירליינס. יש טיסות גם לאוואש וג'ינקה (הבירות של מחוז אומו), זאת במקביל לסיומו של בניית שדה תעופה חדש באזור.

נסיעה אל עמק הריפט

רב הכבישים בדרום אתיופיה סלולים ונוחים יחסית אך ישנם כבישים קטנים אשר עדיין לא נסללו כמו למשל מסלולים שונים בפארק הלאומי ומקומות נוספים.

אפשר לארגן סיור באזורים הללו דרך כל חברת נסיעות באדיס אבבה שלרוב יוכלו גם לספק
מדריכים מקומיים. מדריכים גם ניתן לשכור בערים הגדולות.