עיר המרחצאות אמבו (Ambo) וסביבותיה

אמבו שבמערב אתיופיה היא עיר מרחצאות שמשופעת במעיינות חמים ובמפלים. העיר נמצאת בגובה 2010 מטר מעל פני הים במרחק של רק 98 ק"מ מאדיס אבבה (כשעתיים וחצי נסיעה משם). העיר נוסדה כעיירת מחקר חקלאית ב-1933 ולכן נבנו בה בתי מגורים, בתי מלון, מרפאות, סניף דואר, מסעדות ועוד. ב-1958 היא נבחרה כעיר האתיופית המתקדמת ביותר וכיום מתגוררים בה כ-50,000 איש.


גשר בעיר העתיקה אדיס אלם - ליד אמבו

גשר בעיר העתיקה אדיס אלם – ליד אמבו

פרסומה הרב של העיר הגיע מהעובדה שהיא שימשה כיעד התיירות המועדף על קיסר אתיופיה, היילה סילאסי. גם המים של אמבו זכו לפרסום רב באתיופיה. מותג הסודה המקומי שמבוסס עליהם נחשב לאחד המשקאות הפופולריים במדינה. המים כה תוססים שהם ממשיכים לבעבע בכוס פתוחה גם אחרי לילה שלם.


תכנון טיולים באנר

אז מה לעשות באמבו?

אנחנו ממליצים להגיע לעיר מאדיס אבבה במסלול בן יומיים: בדרך הלוך לבקר ביער Chilimo או בעיר ההיסטורית Addis Alem, לבקר בפארק עמק Teltele, במפלי Guder וללון באמבו. אנחנו ממליצים ללכת בדרכו של הקיסר וליהנות מהבריכה התרמית במלון Ambo Ethiopia Hotel. אמנם המים נראים פה ירוקים, אבל אל דאגה כי מנקים את הבריכה פעם בשבוע. בינינו – אם זה היה טוב לקיסר, זה בטח יהיה טוב גם עבורכם.

airalo ad

בדרך חזור אל אדיס אבבה אנחנו ממליצים לבקר במקומות שלא הספקתם אתמול והמלצה שלנו: אל תשתמשו באמבו כנקודת מוצא לטיולים באיזור אגם וונצ'י, כי אמנם דרך עפר מחברת בין שני המקומות אבל היא קשה למעבר במיוחד.

המכתש של אגם וונצ'י

המכתש של אגם וונצ'י

אמבו ידועה גם בסליה היפים שנעשים בעבודת יד. קחו המלצה נוספת בעניין זה, חכו עם הקניות ליום שבת שהוא יום השוק העירוני.

אטרקציות ודברים לעשות ליד אמבו

יער Chilimo

יער Chilimo נמצא על אם הדרך, כ-50 ק"מ מאמבו (כשעה נסיעה) וכ-90 ק"מ מאדיס אבבה (כשעתיים נסיעה). זה אחד השרידים האחרונים באתיופיה של יער אפריקאי טבעי עם 18 מיני צמחים אנדמים רבים, כולל עצים מחטנייים שונים, אקליפטוסים ופיקוסים. במקום נצפו 150 מינים של ציפורים מהם 5 מינים אנדמיים וכן בעלי חיים רבים (קופים למשל).

החל מ-1991 מתקיימת במקום פעילות קהילתית לחידוש היער כולל משתלת עצי אקליפטוס, אורן וברוש שמספקת לתושבים פרנסה וליער תקווה כי היער עבר תלאות במהלך השנים. הוא ניתן במתנה ע"י הקיסר האתיופי מלניק השני לבחור צרפתי כתשלום עבור נשק, אך הוחזר עם הזמן לקיסר האתיופי היילה סיילאסי. האחרון העניק אותו לאשתו ב- 1923 כתודה על שהביאה לעולם בן זכר.

הקיסרית בתורה השכירה את היער לחברות פרטיות שביראו את היער וצמצמו את שטחו בחצי (מ-220,000 דונם ל-110,000 דונם). שלטון הדרג' בשנים 1974-87 אמנם חסם את הכניסה ליער עם שומרים חמושים, אבל הבירוא המשיך והיער הצטמצם בגודלו ל-50,000 דונם.

העיר העתיקה אדיס אלם (Addis Alem)

אדיס אלם נמצאת במרחק 70 ק"מ מאמבו ו-50 ק"מ מאדיס אבבה. העיר הוקמה ב-1900 ע"י הקיסר מלניק השני ותוכננה להיות בירת אתיופיה החדשה מסיבה אחת – בקרבת העיר היו יערות שיכלו לספק עצי הסקה לעיר. הקיסרית טיטו בטול העניקה לעיר את השם שמשמעותו "העולם החדש" ו-20,000 איש הועסקו בבנייתה. היערות בסביבה בוראו לצרכי בנייה ונסלל ממנה כביש לאדיס אבבה (הראשון מסוגו אז באתיופיה).

בסופו של דבר הוחלט ב-1903 להשאיר את בירת אתיופיה באדיס אבבה (פשוט גילו שבגבעות הקרובות לעיר כן ניתן לגדל אקליפטוסים להסקה) ואדיס סלם נותרה בשממונה.

הכנסייה באדיס אלם

הכנסייה באדיס אלם

אנחנו ממליצים לא לפספס ביקור בכנסייה המקומית עם עיטורי הקיר ובמוזיאון שכולל כתבים דתיים,  בגדים טקסיים של שליטי אתיופיה בעבר ועוד…

מפלי גודר – Guder

אם הגעתם לאמבו בעונה הרטובה (ינואר-אוקטובר) אל תפספסו את מפלי Guder במרחק כ-15 ק"מ מהעיר (כ-25 דקות נסיעה). בקרבת המפלים חיים קופים וציפורים וניתן לעשות קמפינג במקום. למקום מגיע אוטובוס מאמבו באופן סדיר. אם הגעתם בעונה היבשה – אתם יכולים לוותר ולהמשיך לאטרקציה הבאה.

פארק עמק Teltele

הפארק נמצא 4 ק"מ מערבית לעיר וכולל 3 מפלים, הגדול מביניהם בגובה 25 מטר. בפארק תוכלו לצפות בחיות בר כמו בבונים, לטאות ומינים רבים של ציפורים. במקום אתר קמפינג (בתשלום) ומבחר של שבילי הליכה באורכים שונים, החל מ-500 מטר ועד 4.5 ק"מ. הכניסה בתשלום וכוללת הדרכה למשך שעתיים והשתתפות בטקס קפה מסורתי. בתשלום נוסף ניתן גם לרכב על סוסים או לאכול אוכל מסורתי. לתשלום דמי כניסה ולקבלת פרטים נוספים יש לפנות למלון Ambo Ethiopia Hotel.