מסגד אנואר – Anwar Mosque

מסגד אנואר הוא מרכז הדת האיסלמי העתיק (1922) והגדול בעיר אדיס אבבה. למעשה, זהו אחד מציוני הדרך החשובים למוסלמים באתיופיה בפרט ובאפריקה בכלל. בנוסף, מסגד זה מסמל את ההבנה הבין-דתית באתיופיה ואת הסובלנות הדתית במדינה ששליש מאוכלוסייתה מוסלמים. (האיסלאם היא הדת השנייה במדינה אחרי הנצרות).


מסגד אנואר הגדול - Anwar Mosque

מסגד אנואר הגדול – Anwar Mosque

קצת על האיסלם באתיופיה

האיסלם הגיע לאתיופיה עוד ב-615 עם פליטים איסלמים שנרדפו מבחינה דתית בסעודיה, חלקם בני משפחתו של הנביא מוחמד. הפליטים הגיעו לכפר נגאש בצפון אתיופיה שעשה היסטוריה מבחינה מוסלמית: הכפר נחשב למקום ההתיישבות האיסלמי הראשון באפריקה, לביתו של המסגד הראשון במדינה ולמקום מושבו של בית הקברות המוסלמי העתיק בעולם.


תכנון טיולים באנר

גם העיר הרר במזרח אתיופיה נחשבת לבעלת חשיבות מבחינה מוסלמית והיא הרביעית בקדושתה לאיסלם (אחרי מכה, אל-מדינה וירושלים). לפי האגדה מקימי העיר בשנת 1256 היו 3 שייחים וכיום היא כוללת 85 מסגדים. העיר נחשבת לעיר הבירה של האיסלם באתיופיה וזכתה לתואר "אתר מורשת עולמית" מטעם אונסק"ו.

airalo ad

ובחזרה למסגד אנואר

המסגד מחולק ל-2 חלקים: פנים וחוץ. מחוץ למסגד יש אזור גדול להיטהרות ופנים המסגד מעוטר בפסוקי קוראן  וספרי קוראן (הצפייה בהם לא חופשית). הכניסה למסגד למי שאינו מוסלמי אמנם אסורה אבל התיירים לרוב מתרשמים ממנו מבחוץ. הצריח של המסגד וגגו המקומר והירוק נראים למרחוק והוא נחשב ליצירת מופת אדריכלית. אגב, לא רק מראות המסגד נישאים למרחוק אלא גם ריח השירותים הציבוריים שבאזור הרחצה שלו…

למסגד שערי כניסה רבים ולכאורה השיטוט בו קל, אבל אנחנו ממליצים להצטייד במתורגמן לפני ביקור במקום כי האחראים על המקום אינם דוברים אנגלית. למוסלמים שמתכננים ביקור במסגד עצמו מומלץ להצטייד בכסף בכניסה למסגד לטובת צחצוח הנעליים שכרוך פה בתשלום.

מלונות מובחרים באדיס אבבה

ועוד באזור מסגד אנואר

שוק מרקטו

המסגד נמצא בשכונת Ketema שהיא גם ביתו של שוק מרקאטו, השוק הפתוח הגדול באפריקה שהוקם ע"י האיטלקים בשנות ה-30. מחוץ למסגד יש שוק פירות מאולתר נוסף ומסעדות רבות. היזהרו כי המקום שורץ בכייסים וקבצנים שמבקשים נדבות ובלילה לא הכי נעים להסתובב באזור.

מרקטו נמצא במרחק 350 מטר למסגד ובו כ-15,000 חנויות. השוק משתרע על יותר מקילומטר רבוע אחד והוא שילוב של רובע מגורים ומסחר שמחולק ל-50 אזורים, תלוי בסוג הסחורה. תמצאו פה מזון, תוצרת חקלאית, מלאכת יד, כלי בית, מוצרי ביגוד, מוצרי אלקטרוניקה, מזכרות ועוד. השוק פועל בשעות היום בלבד כל השבוע (מלבד יום ראשון) ומבקרים בו כרבע מיליון איש ביום. 

ההגעה אל מסגד אנואר

ההגעה למקום נחשבת לקלה כי יש תחנות אוטובוס ורכבת רבות באיזור. תחנת האוטובוס שליד המסגד היא התחנה המרכזית בעיר וממנה יוצאים אוטובוסים והסעות למגוון יעדים באתיופיה כמו אקסום, גונדר, מקלה, לליבלה, אוואש ועוד. רוב האוטובוסים הבינעירוניים יוצאים לדרכם בין 05:00-06:00 בבוקר ומומלץ לרכוש כרטיסים ערב קודם, אחרת תאלצו להגיע לתחנה כבר ב-04:00 כדי להבטיח את מקומכם.

מידע נוסף

שעות פתיחה: ימים שני-חמישי מ-12:00-00:00. המקום סגור בימים שישי-ראשון.

כתובת: רחוב קניה, אדיס אבבה