טייה Tiya – סטונהג' של אתיופיה

טייה שבמערב אתיופיה הוא אתר עם עשרות עמודי אבן שנקראים אסטלות או אובליסקים מונוליטיים בדומה לסטונהג' באנגליה. האתר נמצא במרחק 90 ק"מ מאדיס אבבה ונכלל באתרי המורשת העולמית של אונסק"ו משנת 1980. האתר מהווה יצירת מופת של פאר היצירה האנושית ומשמש כדוגמה יוצאת דופן לבנייה, אדריכלות וטכנולוגיה שמסמלים שלב התפתחותי משמעותי בהיסטוריה האנושית.


מלונות מומלצים באדיס אבבה

האסטלות של טייה
האסטלות של טייה

אתר האסטלות של טייה התגלה ע"י חוקרים אתנוגרפים גרמנים ב-1935 והוא נחשב לאתר המייצג של התקופה המגליתית באתיופיה. רוב האסטלות במקום ערוכות בציר באורך של כ-45 מטרים ורובן כוללות סמלים שונים, למשל חרבות, צמחים ודמות אנושית עם נשק אבל גם סמלים מסתוריים ולא ברורים. אמנם החרבות נחשבת לסמל מקומי שנפוץ ע"י השבטים האתיופיים כמו שבט אורומו והן דומות לפגיון סומאלי מסורתי אך משמעות רוב החריטות על האסטלות טרם פוענחה.

האסטלות בטייה נחשבות לפריטים הארכיאולוגיים החשובים ביותר מבין 160 האתרים הארכיאולוגיים באזור Gurage. אזור זה כולל 9 אתרים מגליטיים ומעל 120 אסטלות. עם זאת, האסטלות בטייה יוצאות דופן כי הן הגדולות באזור (גובהם עומד על יותר ממטר), הן דומות במיוחד לאסטלות שנמצאות בג'יבוטי ומחולקות ל-3 סוגים: אסטלות אמורפיות עם דמויות אנושיות, אסטלות פאליות ואסטלות שטוחות לא אמורפיות או פאליות. האסטלות הפאליות הן בצורת גליל שלא מותיר הרבה מקום לדמיון.


תכנון טיולים באנר

בניית אסטלות נחשבת למסורת עתיקה באתיופיה ואכן התגלו במקום כלים מתקופת האבן התיכונה. עם זאת, המסורת המקומית מייחסת את האסטלות אל המאה ה-15 ולמנהיג המוסלמי אחמד אברהים אל-גאזי (אחמד גראגן). זו הסיבה שהאסטלות נקראות ע"י התושבים המקומיים Yegragn Dingay או "האבנים של גראגן", אבל מממצאים של פרופ' רוג'ר ג'וסם, הארכיאולוג היחיד שחקר באתרים, עולה כי האסטלות הוקמו החל במאה ה-9, 400-500 שנים לפני הולדת גראגן

airalo ad

מקובל לחשוב שהסטלות קשורות במנהגי הקבורה של התרבות המקומית כי מתחתן נקברו גופות בתנוחה עוברית והן דומות למצבות העץ של בני שבט הקונסו. יש כאלו שמאמינים שהאסטלות שימשו כקבר אחים במאות ה-12-14 (התקופה שאליו מתוארכות הגופות שנמצאו), אבל השאלות מי בנה את האסטלות, למה ולאיזה מטרה הן נבנו טרם הובררו. לא פלא שהמקום זכה לשם סטונהג' האתיופי.

מלונות מומלצים באדיס אבבה

איך תגיעו אל טייה

ניתן להגיע למקום באמצעות רכב שכור או באמצעות אוטובוס מאדיס אבבה ל-Butajira. תחנת האוטובוס מרוחקת כחצי ק"מ מהאתר הארכיאולוגי והכניסה לאתר כרוכה בתשלום.