חגיגות הטימקט (טמקת) באתיופיה

חג טמקת באתיופיה
חג טמקת באתיופיה

טמקת הוא חג (פסטיבל) דתי באתיופיה והוא הנאה צרופה לעיניים ולנשמה. החג נחגג בכל שנה ב-19 או ב-20 לינואר והוא למעשה פסטיבל ססגוני גדול שנחגג ע"י הנוצרים האורתודוקסים באתיופיה. החג מציין את הטבלתו של ישו בנהר הירדן על ידי יוחנן המטביל והוא אורך שלושה ימים ברוב פאר והדר. בערב החג הנקרא "קטרה" מוציאים את ה"תבות", העתק של לוחות הברית מהמזבחות השונים השמורים בכל כנסייה אתיופית, הם נעטפים בבדים עשירים והם נישאים בתהלוכה חגיגית במיוחד אל אוהל מיוחד קרוב לנהר או מקוה מים שבו יתקיים החג למחרת. התהלוכה מלווה בריקודים ושירים על ידי כהני הדת, בתופים, במחולות, בצלצול פעמונים ובתקיעה בחצוצרות.


התבות מסמלים את ארון הברית ואת לוחות הברית שקיבל משה בהר סיני. הדבר הקדוש ביותר בכנסיות האתיופיות הוא התבות. כאשר התבות נלקח, הוא עטוף לרוב בבד קטיפה ונישא על ראשו של כהן דת עם מטריות-צל טקסיות צבעוניות. קרוב לעלות השחר הקהל מגיע אל מקוה המים כדי להשתתף בתפילה. עם סיומה, כומר בכיר משתמש בצלב מזהב כדי לברך את המים והוא מכבה בהם נר מקודש. אחר כך הוא מזה את המים על הקהל שהתאסף במקום. בהרבה מקרים, עת ההתרגשות עולה אנשים קופצים מרוב התלהבות בלבוש מלא אל תוך המים כדי להתברך. לאחר הטבילה, הטאבות של כל כנסייה, מלבד כנסיית הקדוש מיכאל, מוחזרים אל הכנסיות. זקני הקהילה צועדים בחגיגיות, מלווים בשירה אדירה ובתהלוכה גדולה.

יום המחרת, ה-20 בינואר, הוא יום החג של המלאך מיכאל, אחד מהקדושים האהובים ביותר באתיופיה. התבות של הכנסייה הזו מוחזר אליה מלווה גם הוא בשירה וריקודים. כך מסתיימות החגיגות בנות השלושה ימים, טקס ייחודי של הכנסייה האורתודוקסית האתיופית. חגיגות הטמקת הן באמת הפסטיבל המרהיב ביותר בכל אתיופיה.


תכנון טיולים באנר

המקומות המומלצים ביותר לחוות חג טמקת הם לליבלה, גונדר ואדיס אבבה. באדיס אבבה מוקמים אוהלים רבים באיזור Jan Meda, בצפון מזרחה של מרכז העיר. בשעה 2:00 לפנות בוקר ההמונים מתחילים להתאסף במקום לאורן של מנורות שמן. הכמרים מכבים נר בוער בתוך הנהר הסמוך. הקהל מזנק אל תוך הנהר והטאבות נלקחים בחזרה אל הכנסיות בתהלוכה, בליווי סוסים, בעוד שהחגיגות ממשיכות.

airalo ad
מהו חג הטימקת?

חג הטימקת נחוג ע"י הנוצרים האורתודוקסיים באתיופיה כדי לסמל את ההטבלה של ישו בנהר הירדן.

איפה חוגגים את חג הטימקת באתיופיה?

את חג הטימקת חוגגים בכל רחבי אתיופיה, אבל החגיגות המרכזיות נערכות בעיר גונדר.

מתי נערכות חגיגות הטימקת באתיופיה?

חגיגות הטימקת באתיופיה נערכות כל שנה ב-19.1, אבל בשנים מעוברות הן נדחות ביום ל-20.1.

כמה זמן נמשך חג הטימקת באתיופיה?

חג הטימקת נמשך 3 ימים ואם אתם מגיעים לאתיופיה בתקופת החג אתם צפויים לחוויה מיוחדת במינה.