הפארק הלאומי צ'ברה צ'ורצ'ורה Chebera Churchura

הפארק הלאומי צ'ברה צ'ורצ'ורה הוכרז בשנת 2005 בצד המערבי של אגן הנהר Omo-Gibe המרכזי במערב אתיופיה. הפארק נחשב לאחד האזוריים הבתוליים באתיופיה ולפארק הלאומי המפורסם במדינה. מסיבה זו הוא זוכה למספר המבקרים הרב ביותר מבין הפארקים השונים. המטיילים בפארק צפויים ליהנות מתצפיות על ציפורים מרהיבות ועל בתי הגידול שלהם, ממספר מעיינות קרים וחמים, ממערות פרהיסטוריות וכמובן, גולת הכותרת של הפארק היא צפייה בחיות הבר האפריקאיות בסביבתם הטבעית.


מפל בפארק צ'ברה צ'ורצ'ורה
מפל בפארק צ'ברה צ'ורצ'ורה

הטופוגרפיה והאקלים של הפארק

הפארק משתרע על פני שטח עצום של 1250 קמ"ר וגובהו משתנה ממישורים בגובה 550 מטר ועד הר Mecha במערב הפארק שמתנשא לגובה 1700 מטר מעל פני הים. הבדלי הגבהים יוצרים בפארק שפע של מאפיינים טופוגרפיים כמו מישורים, נהרות, עמק, קניונים, הרים ועוד.

רוב הפארק (62%) נקרא Meka – זהו ג'ונגל מיוער שבו חיים פילים אפריקאים רבים. חלקו הקטן של הפארק הוא הררי (29%), בעיקר בחלקיו המזרחיים והצפון מערביים, אדמות סוואנה וחורש שכולל צמחי מים שגדלים לצד נהר האומו, הגבול הדרומי והמערבי של הפארק.


תכנון טיולים באנר

נהר האומו

נהר האומו
נהר האומו

כמו כן, הפארק כולל נחלים רבים שמזינים את עמק נהר אומו שחוצה את הפארק, למשל נהר Zigina שחוצה את חלקו המרכזי של הפארק מצפון לדרום וכן נהר Shoshuma שחוצה את חלקו הצפוני של הפארק ומזין את נהר Zigina ונהרות נוספים. הפארק כולל גם מספר אגמים (Keriballa, Shasho, Koka) שמושכים אליהם חיות בר רבות. ואגב, המקומות הטוב ביותר לצפות בחיות הבר שבאות להרוות את צמאונן הם המעיינות החמים.

airalo ad

האקלים בפארק נחשב לחם יחסית אבל מכיוון שהוא מיוער ברובו השהייה בו נעימה וקרירה. העונה הגשומה בפארק נמשכת מאפריל לאוגוסט ובה יורדים משקעים רבים. בין 1000-3500 מ"מ של גשם. זו הסיבה שהפארק ירוק ושופע כל השנה עונת הטיולים בפארק היא בחודשים ספטמבר – עד מרץ.

פקחים בשמורה - הפקחים תמיד מעדיפים להסתובב בזוגות
פקחים בשמורה – הפקחים תמיד מעדיפים להסתובב בזוגות

עלות הכניסה לפארק נכון לתחילת 2018 היא 10 דולר ליום. שמירה תעלה לכם כ-10 דולרים נוספים ליום.

לינה בעמק נהר האומו

דקלים - העץ הנפוץ בפארק
דקלים – העץ הנפוץ בפארק

בעלי החיים בפארק

הפארק הוא ביתם של 37 מינים שונים של יונקים גדולים, למשל: באפלו, חזירים, היפופוטם, אריות, נמרים וכמובן פילים אפריקאים. הפארק נחשב כמקום הטוב ביותר באתיופיה לצפות בפילים אפריקאים ובבאפלו. כמו כן הפארק כולל כ-237 מינים של ציפורים, מהן 5 שאנדמיות לאתיופיה. שימו לב – חיות הבר בפארק יכולות להיות מסוכנות והמקומיים מדווחים שחיות הבר פושטות על יבוליהם, טורפות את חיות המשק שלהם, מעבירות מחלות ואפילו מאיימות על חייהן כך שממש לא מומלץ כלל להסתובב בו לבד ובלי מדריך.

פילים בשמורה
פילים בשמורה

טיולים בפארק – מדריך חובה!

כל הטיולים בפארק מחויבים בהדרכה כי מסוכן לשהות בו בלי לדעת את אורחות החיים של החיות הטורפות. כמו כן, המדריכים יודעים להתחקות אחר עקבותיהם של הפילים כדי שתגיעו כמה שיותר קרוב אליהם ולהגן עליכם מפניהם במידת הצורך. רק אזהרה קטנה, אל תלכו בשבילים בפארק שפילסו לעצמם הפילים.

מומלץ להצטייד במגפיים או נעלי טיולים גבוהות ואטומות למים וכן ביגוד ארוך כי חלק מצמחי הפארק הם קוצניים, מגרדים ודביקים ויש הרבה חציות של מקורות מים.

אז איך מגיעים לפארק הלאומי צ'ברה צ'ורצ'ורה?

הפארק נמצא 400 ק"מ דרומית לאדיס-אבבה וקרוב מאוד לפארק הלאומי אומו. עם זאת, הגישה לפארק קשה הן מהכפר Jimma והן מהכפר Sodo ומצריכה נסיעה של לפחות יום נסיעה. מהכפרים האלו יש להגיע להגיע לבירת האזור שנקראת המאיה (Ameya) ומשם לנסוע עוד כ- 13 ק"מ ברכב קל, למשל על אופנוע  הפארק כולל גם כבישים פנימיים אך הדרך הטובה ביותר ליהנות ממנו היא בטרקים וטיולים רגליים. אין בפארק הרבה שבילי הליכה וליווי של מדריך מקומי הוא חובה כי ההליכה מצריכה פילוס בתוך הסבך ולכו תדעו מה מסתתר בתוכו…