הפארק הלאומי נשיסר – Nechisar

זברה


הפארק הלאומי נשיסר (Nechisar או Nech Sar) בעמק הריפט הגדול בדרום אתיופיה הוכרז כפארק לאומי בשנת 1974 כדי להגן על חיות הבר, בעיקר האנטילופות, והוא נחשב לאחד הפארקים היפים במזרח אפריקה. הפארק משתרע על פני 514 קמ"ר שנמצאים מזרחית לארבה מינץ ודרומית לאדיס אבבה. הפארק הוא אחד האטרקטיביים באתיופיה הודות לשלוש סיבות:

  • הפארק כולל בתי גידול מגוונים כמו סוואנה, יערות עם פיקוסים בגובה 30 מטר וברוחב 4 מטר, שיחים וצמחים. עשבי הסוואנה הלבנים בין האגמים אבאייה וצ'אמו הם שהעניקו לפארק את שמו – Nech Sar שמשמעו באמהרית "דשא לבן".
  • הפארק נגיש לתיירים ונחשב לאחד מבתי הגידול הגדולים ביותר באתיופיה של חיות בר.
  • הפארק הוכיח את עצמו: עדר האנטילופות במקום שהיווה תמריץ להכרזת המקום כפארק מהווה את העדר השני בגודלו במדינה.

עם זאת, עד 2005 הפארק סבל מפעולות לא חוקיות שונות בשטחו, כולל ביאור עצים לצרכי הסקה, דיג, התנחלות של אנשי שבט Guji, רעיית בקר ועוד. הבעיות הגדולות ביותר הן שתיים – ההתנחלות של אנשי Guji שהתנגדו לסילוקם מהאזור באופן מזוין והדיג הלא-חוקי שיש בנחלי הפארק.


תכנון טיולים באנר
הפארק הלאומי נשיסר - Nechisar

הפארק הלאומי נשיסר – Nechisar

airalo ad

מה יש בפארק הלאומי נשיסר?

הפארק כולל הרים, מעיינות חמים ואת אגם אבאייה האדום וצ'אמו הכחול שביניהם מישור שנקרא "גשר האלוהים". צבעו האדום של אגם Abaya מתקבל הודות לכמויות גדולות של הידרוקסיד הברזל, אבל שני האגמים שמהווים רק 15% משטח הפארק הם הבסיס לתעשיית הדייג המקומית. באגמים אלו יש אוכלוסייה משמעותית של דגים, בעיקר דגי נסיכת הנילוס שיכולים להגיע למשקל של 100 ק"ג.

הפארק נחשב בית גידול חשוב לציפורים, בעיקר ציפורים נודדות ויש בו 200-300 מיני ציפורים. ביניהם אוכלוסייה גדולה של שלדגים, חסידות, שקנאים, פלמינגו ועופות מים אחרים. בפארק נמצאות 3 ציפורים אנדמיות Mirafra albicauda, Caprimulgus solalaand , C. stellatus והציפור האנדמית Nechisar nightjar – שנחשבת לציפור הכי נדירה בעולם. בפינה הדרום-מערבית של אגם Abaya מתגוררת הציפור Myrmecocichla albifrons – אחד משני המקומות היחידים באתיופיה שבה היא קיימת.

אבל הפארק הוא לא רק ציפורים, כי חיים בו יותר מ-70 מיני יונקים חלקם בסכנת הכחדה. באגמי הפארק יש מלבד דגים גם תנינים שיכולים להגיע לאורך של 8 מטר. התנינים נחשבים לטורפים הגדולים במקום לאחר הכחדות האריות וקשה לבחור איפה לצפות בהם: באגם Abaya יש חוות תנינים ובאגם צ'אמו מנצלים את העורות של התנינים לצרכים מסחריים. האחרון היה כה חביב על ציידי התנינים בעבר עד שהוא נקרא בשם החיבה האירוני "שוק התנינים".

תנין באתיופיה

מתי לבוא?

בעונה היבשה (נובמבר – מרץ) ניתן לראות את חיות הבר מקרוב כי עצי העלים בשלכת אך מומלץ להתרכז בחלקים הדרום-מזרחיים של הפארק. בעונה הרטובה (מרץ – נובמבר) הנוף ירוק יותר, אך הצפייה בחיות קשה יותר וגם ההגעה בעייתית כי הגאות באגמים יכולה לגרום להצפות ולחסום את הגישה לפארק.

בכל מקרה הפארק נחשב למקום חובה לחובבי טבע, הרפתקה וזואולוגיה אל תפספסו את מסורת ציד ההיפופוטמים העתיקה של אנשי שבט Guji. הציד נעשה באמצעות סירות עץ יציבות ומעוקלות שמסוגלות לשאת בקר ולעמוד בהתקפות תנינים. סירות אלו דומות להפליא לסירות שמתוארות בפפירוסים של קברי המלכים המצריים הקדומים.

ספר המתים - על גבי פפירוס מצרי

ספר המתים – על גבי פפירוס מצרי

איפה ישנים בסביבת הפארק הלאומי נשיסר?

בארבה מינץ' או באתרי קמפינג שבפארק. ביניהם:

10 המזכרות הכי מקוריות מאתיופיה