ארמון הקיסר פאסילידס בגונדר

ארמון הקיסר פאסילידס בגונדר נבנה ב-1636 על ראש גבעה שלטת וכולל השפעות אדריכליות שונות (למשל פורטוגליות, הודיות ומקומיות). לארמון שמות רבים, "פאסיל גמב", "טירת פאסילידס" או "מגדל פאסיל" אבל דבר אחד בטוח – הוא שימש כמטה השלטוני של הקיסר פאסילידס לאחר החלטתו להפוך את גונדר לבירת אתיופיה.


ארמון הקיסר פאסילידס בגונדר

ארמון הקיסר פאסילידס בגונדר

לפי האגדה המקומית תאו הוליך את הקיסר לבריכה ליד הישוב אנגאראב שבצידה ישב נזיר. הנזיר אמר לקיסר להקים את ממלכתו במקום זה ממש וכך היה. אבל אגדה לחוד ומציאות לחוד, מאמינים שהקיסר בנה במקום את ממלכתו מכמה סיבות טיפה שונות.


תכנון טיולים באנר
  • האתר שוכן במפגש של שתי דרכי מסחר בינלאומיות – אחת מדרום אתיופיה לצפון אתיופיה והשנייה מחוף ים סוף שבאריתריאה צפונה למצרים ומזרחה לתימן.
  • המקום מקבל אספקת מים קבועה משני נהרות. Magech במזרח ו-Lesser Angerb במערב.
  • מהמקום יש גישה נוחה לאזורים שמאפשרים עיבוד חקלאי, למשל אזור דמביה בדרום ואדמות מישוריות בצפון.
  • המקום מרוחק מספיק מאגם טאנה שאיכלס אז את בני שבט האורומו המוסלמים, אויביו המושבעים של הקיסר הנוצרי.
  • המקום הררי ולכן סכנת המלריה בו פחותה.

סיור מודרך בתוך הארמון

airalo ad

ומחוצה לו

ואולי בכלל הסיבה אחרת?

יש כאלו שטוענים שהקמת הארמון בכלל שימשה את הקיסר להסתגרות. המצדדים בטענה זו מביאים להוכחה את ההיסטוריה: אביו של פאסילידס המיר את דתו לקתוליות וגרם בכך למלחמת אזרחים שחיסלה אלפים. פאסילידס כתגובה גירש את האירופאים מהמדינה שלטענתו גרמו לכל הבלגן אבל נכשל בכל התחומים. מבחינה פנימית הוא לא הצליח להקים מנגנון מנהלי כלל-ארצי לאחר מלחמת האזרחים במדינה מבחינה בינ"ל הוא לא הצליח לשקם את היחסים הבינ"ל של אתיופיה לאחר גירוש האירופאים.

כנראה שהוא באמת היה צריך מקום להסתגר בו, אבל לצערנו טענה זו שגויה כי הקיסר שהה בארמונו רק בעונה הרטובה. בעונה היבשה הוא טייל ברחבי הקיסרות או שהה באחד מארמונותיו הנוספים שעל גדות אגם טאנה. ובינינו – הסיבה להקמת הארמון לא ממש משנה כי המקום מרהיב ביופיו והוא רק ההתחלה.

מלונות מומלצים באיזור גונדר

זוהי רק ההתחלה

עם השנים נוצר סביב הארמון מתחם בשם זהה שהוכר ע"י אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. המתחם כולל 6 ארמונות שנבנו ע"י השליטים ב-220 השנים הבאות, אבל הארמון של פסילידס הוא המפואר, הבולט והמרשים מכולם. הארמון מתנשא לגובה 32 מטר וכולל 3 קומות ו-4 מגדלים עגולים בכל אחת מפינותיו. מהמגדל החמישי נשקף הנוף המרהיב של אגם טאנה.

הקיסר הקים במקום גם מרחצאות ו-7 כנסיות, כאשר 2 הכנסיות שהוקמו ראשונות (פיט מיכאל ופיט אבו) נבנו כדי למנוע מגיפות. אמנם המרחצאות מרוחקים מהארמון (2-4 ק"מ) אבל הם שווים ביקור במיוחד בחגיגות האפיפני מסיבה אחת – זו היום היחיד בשנה שבו ממלאים את בריכת השחייה במים.

הגעה אל ארמון הקיסר פאסילידס בגונדר

ברכב – הנסיעה מאדיס אבבה לגונדר נמשכת כ-13 שעות לאורך כביש מספר 3 (730 ק"מ). לכן אם אתם נוסעים ברכב שכור מומלץ לעשות הפסקות בדרך, למשל בבאהיר דאר (176 ק"מ מגונדר) שממנה יש רק 3 שעות נסיעה.

בטיסה – יש אל גונדר טיסות יומיומיות מאדיס אבבה, מלליבלה ומאקסום. ללנים במלונות השונים בגונדר ההסעה אל ומשדה התעופה היא לרוב חינמית.