טקס הקפה האתיופי ועוד טיפה על קפה ערביקה

קפה ערביקה (Coffea Arabica) נחשב למין הקפה המשובח ביותר בעולם. זן זה של הקפה גדל בגבהים של 900-2000 מטר מעל פני הים אבל בעיקר באתיופיה. שם שישית מהאוכלוסייה עובדת בתעשיית הקפה.


טקס קפה אתיופי
טקס קפה אתיופי

החוקרים מאמינים שמקור קפה ערביקה הוא באתיופיה וסברה מסויימת דורשת שאפילו המילה קפה מקורה בפארק הביוספירי קאפה, באתיופיה כמובן. קפה ערביקה היה גם המין הראשון של הקפה שתורבת לפני כאלף שנים והמחקרים מוכיחים שכמעט כל הקפה התרבותי של מאות השנים האחרונות מקורו באתיופיה.

האגדה מספרת שהקפה התגלה ע"י רועה צאן אתיופי במקרה – הוא פשוט גילה שהכבשים שלו הופכות לנמרצות במיוחד לאחר אכילת פירות הקפה. לכן בהתחלה בכלל לא הכינו מהעצים קפה אלא מזון יבש שהיה מקור אנרגיה זמין לנזירים. רק ב-1603 דיווח האירופאי פדרו פאיש שהוגש לו משקה ייחודי בשם קפה. זה כמובן קרה באתיופיה והקפה הוגש לו ע"י לא אחר מאשר קיסר אתיופיה בכבודו ובעצמו.


תכנון טיולים באנר

טעם מעודן ותנאי גידול סותרים

קפה ערביקה מתאפיין בטעם מעודן ומתוק יחסית, במרירות עדינה, בארומה מתוקה של יסמין ויש בו פחות קפאין. עם זאת, הקפה מצריך תנאי גידול סותרים, למשל גובה רב מצד אחד וטמפרטורות גבוהות מצד שני, אקלים טרופי מחד ( 1500 מ"מ גשם בשנה וטמפרטורות שנעות בין 15-24 מעלות) אבל מאידך גם צל וחום שמש.

airalo ad
פולי קפה ירוקים - אחוזת הקפה בבקה
פולי קפה ירוקים – אחוזת הקפה בבקה

בנוסף, תפוקת שיח הקפה משתנה מ-0.5 ל-5 ק"ג פרי בשנה עקב תנאי האקלים, המשקעים, מצבו ומשתנים רבים אחרים. כדי להבטיח תפוקה גבוהה ככל הניתן, בחוות הקפה השונות דואגים לגזום את השיח לגובה שמאפשר קטיף (כ-3 מטר) ולכן העצים בחוות אלו לא מגיעים לגובהם המלא (9-12 מטר).

וזו רק ההתחלה – הצמח מפתח באופן ספונטני מוטציות גנטיות רבות והפירות נוטים ליפול מהעץ כשהם מבשילים. כשמוסיפים לכך את שנות הגידול (4-7 שנים עד לבגרות) אפשר להבין למה הוא כה יקר. וזה עוד לא הכל כי הכנת קפה שמבוסס על מין הערביקה מצריכה גם הרתחה, וזאת בניגוד למיני קפה אחרים בהם יש קיצורי דרך.

קניית קפה אתיופי אונליין

טקס הקפה האתיופי

כבר סיכמנו שאתיופיה נחשבת למולדת הקפה. מכיוון שכך, הקפה זוכה למקום של כבוד בתרבות האתיופית ונחשב למקור לגאווה לאומית. באתיופיה מתקיים טקס קפה מסורתי בשם בונה (Buna) שמהווה בילוי חברתי ושכולל את כל המשפחה. הטקס מנוהל ע"י אם המשפחה שלבושה בבגדים מסורתיים והוא משלב את כל החושים. נהוג במהלכו להדליק קטורת בשם את'ן.

טקס קפה אתיופי מסורתי ונחשב לזמן איכות חברתי ומשפחתי. הוא נמשך לפחות שעתיים הודות לשלביו הרבים: שטיפת פולי הקפה, קליית פולי הקפה על גחלים לוהטות והעברת הפולים בין האורחים כדי שיתרשמו מהארומה, כתישת הפולים באמצעות עלי ומכתש ואיסוף הקפה שהתקבל לכלי חרס מיוחד. רק לאחר מכן מוסיפים את הקפה למים רותחים בקנקן מסורתי בשם גֶ'בֶּנָה, מבשלים אותו, מסננים אותו ומוזגים אותו לכוסות קטנות עד לשפתן. הטקס לא מסתיים עד שכל אורח שותה 3 כוסות (שזכו לשמות אבול, טונה ובראכה) קפה בדרגות מרירות וחוזק יורדות. פשוט כי לפני כל הגשה מוסיפים מים חמים ולא מבשלים את הקפה מחדש.

שלבי טקס הקפה האתיופי
שלבי טקס הקפה האתיופי

בטקס הקפה האתיופי מגישים את הקפה קודם כל למבוגרים כמחוות כבוד ורק אחר כך לצעירים. צעיר הילדים הוא זה שמגיש את הקפה לזקן המשתתפים ומתפקידו להכריז על השלמת הטקס. טקס הקפה לרוב מלווה בכיבוד שנקרא "בונה קורס", פופקורן, גרגרי חיטה מעורבים בגרגרי חומוס ולחם אתיופי בשם דאבו. אגב, בית אתיופי שאינו מקיים את הטקס כהלכתו נחשב לבית עני ודל שאינו מכניס אורחים. והמלצה מאיתנו – אל תבקשו סוכר כי זה ממש לא מקובל.

כמטיילים באתיופיה אתם תיתקלו בכמעט כל קרן זוית בריח הקפה, בעשן הקטורת ובטקס הקפה. אם יהיה לכם מזל, תוזמנו לבית אתיופי לטקס קפה. אגב, בטקס הקפה נוכח כל המשפחה ולכן אם הוזמנתם, קחו בחשבון שכל המשפחה תהיה שם בלי חריגים.

דבר קטן נוסף. שימו לב, כי לטקס הקפה יש לקבל הזמנה מפורשת. אתם לא בישראל וזו לא מימונה – אל תזמינו את עצמכם לטקס כזה כי זה עלול ליצור חוסר נעימות.

ההשתתפות שלכם בטקס הקפה היא הנוכחות שלכם שם. המשפחה לא מצפה ממכם לדבר חוץ מאשר שתיית שלוש כוסות הקפה. אם אתם משתתפים בטקס ביתי שהוזמנתם אליו כתיירים, רצוי יהיה שתשאירו תשר או תשורה קטנה.

לא ראוי לפרוש מהטקס לפני הכוס השלישית. קחו רק בחשבון שאם אחד האורחים איחר, יוכנו לו שלוש כוסות מההתחלה כך שייתכן שתלגמו יותר משלוש כוסות של קפה אתיופי ריחני, מר וטעים.

למה לעבוד קשה?

אם עשינו לכם חשק, זה ממש לא אומר שתוכלו לגדל את הקפה ערביקה בארץ. אמנם מכון וולקני פיתח זן של קפה ערביקה בשם גולדה שמתאים לתנאים האקלימיים שלנו, אבל לכו חכו 7 שנים בשביל כוס קפה. לא יותר פשוט להזמין טיסה לאתיופיה וליהנות מזני קפה איכותיים במולדת הקפה?

זני הקפה האתיופיים העיקריים

  • ערביקה (Arabica). בזן זה יש פחות קפאין מזנים אחרים של קפה. לערביקה יש טעם מתקתק ומרירות עדינה. זהו זן הקפה כאמור – המוכר ביותר בעולם.
  • יירגשף (Yirgachaffe). אחד הזנים הטובים בעולם שמתאפיין בארומה חזקה ובמתיקות נעימה. לקפה מזן זה טעם שמשלב פירות, תבלינים ותה וכן פיקנטיות ייחודיות.
  • סידאמו (Sidamo). קפה בעל חמיצות מודגשת של פירות טרופיים ומתיקות של תפוז בשילוב הל ואגוז מוסקט.
  • הראר (Harrar). קפה אורגני עם טעם ייני מיוחד עם גוון קל של מוקה.

קניית קפה אתיופי אונליין

שאלות ותשובות

מהו קפה ערביקה?

קפה ערביקה (Coffea Arabica) נחשב למין הקפה המשובח ביותר בעולם והמין הראשון של הקפה שתורבת לפני כאלף שנים. לקפה זה טעם מעודן ומתוק יחסית, במרירות עדינה, בארומה מתוקה של יסמין ויש בו פחות קפאין.

למה קפה ערביקה יקר?

קפה ערביקה מצריך תנאי גידול סותרים, למשל גובה רב מצד אחד וטמפרטורות גבוהות מצד שני, אקלים טרופי מחד (1500 מ"מ גשם בשנה וטמפרטורות שנעות בין 15-24 מעלות) אבל מאידך גם צל וחום שמש. בנוסף, תפוקת שיח הקפה משתנה מ-0.5 ל-5 ק"ג פרי בשנה עקב תנאי מזג האוויר, המשקעים, מצבו ומשתנים רבים אחרים והוא מגיע לבשלות רק לאחר 4-7 שנות גידול.

מהו טקס הקפה האתיופי?

אתיופיה נחשבת למולדת הקפה. מכיוון שכך, הקפה זוכה למקום של כבוד בתרבות האתיופית ונחשב למקור לגאווה לאומית. באתיופיה מתקיים טקס קפה מסורתי בשם בונה (Buna) שמהווה בילוי חברתי ושכולל את כל המשפחה. לטקס זה שלבים ברורים וחוקים לא כתובים, כך שהוא נחשב לחוויה שאסור לאף מבקר באתיופיה לפספס.