הפארק הביוספרי קאפה (Kafa)

הפארק הביוספרי קאפה הוא אחד משלושה פארקים באתיופיה שהוכרו ע"י אונסק"ו והוא הגדול והנגיש מבין שלושתם. בפארק יש מיני צמחים שונים, אנדמיים למקום כגמו טף אך הוא ידוע בעיקר בשל העובדה שהוא המקור של פולי הקפה מזן ערביקה, אחד ממיני הקפה הטובים והמשובחים בעולם (מי אמר נספרסו?). הקפה שגדל בפארק העניק למקום את שמו ויש לו משמעות כלכלית והיסטורית חשובים באתיופיה.


‏‏קטיף קפה באתיופיה - הפארק הביוספרי קאפה - עותק
‏‏קטיף קפה באתיופיה – הפארק הביוספרי קאפה

הפארק הביוספרי קאפה נמצא במחוז קאפה 460 דרום מערבית לאדיס אבבה והוא משתרע על 7600 קמ"ר והוא גובל במוקדי עניין שונים.

  • מדרום – הוא גובל ביער הלאומי בונגה (Bonga National Forest Priority Area)
  • ממזרח – תוחם אותו נהר Gojeb
  • מצפון – נמשך היער הלאומי Gewata-Yeba (נקרא גם Boginda)
  • ובמערבו – נמצא היער הלאומי גשה (Gesha)

הפארק הוא אחד משלושת פארקים באתיופיה שהוכרו ע"י אונסק"ו והוא הגדול והנגיש מבין שלושתם. הפארק כולל גידולים אנדמיים (כגון טף) ומשמש באלפי השנים האחרונות כמרכז גידולו ומקורו של קפה ערביקה, אחד ממיני הקפה הטובים והמשובחים בעולם ואולי העתיקים שבהם, למשל: אחד מעצי הקפה בפארק נקרא עץ הקפה של אמא ונחשב לעץ הקפה העתיק בעולם. אבל פארק קאפה הוא לא רק זה.


תכנון טיולים באנר

הרבה יותר מקפה

הפארק נחשב כריאות הירוקות של אתיופיה והוא משמש כמקור חשוב לגידולים ברי-קיימא נוספים: פלפל, דבש והל. הפארק כולל גם אתרים בעלי משמעות תרבותית וביולוגית, למשל יער העננים שנמצא במדרונות הפארק (בגבהים שנעים בין 1400 ל-1900 מטר מעל פני הים) נחשב לאחד מאחרונים מסוגו באתיופיה.

airalo ad

בפארק יש מספר יישובים חקלאיים והוא ביתם של כ-600,000 איש . פרנסת הפארק ותושביו מושתתת על חקלאות. 80% מכוח העבודה המקומי מועסק בחקלאות, התוצרת תורמת ל-40% מההכנסות ו-80% מהיבול מיוצא. תחומי כלכליים נוספים של הפארק הם סחר ותיירות, למשל מוזיאון קפה בבונגה.

הכפרים ברחבי הפארק הביוספרי קאפה

בפארק יש מספר יישובים חקלאיים והוא משמש בית ליותר מחצי מיליון תושבים. פרנסת תושבי הפארק מושתתת על חקלאות אבל גם סחר ותיירות כמו למשל מוזיאון הקפה בבונגה.

מלונות בעיירה ג'ימה קרוב לפארק

קפה, מישהו?

קפה

הפארק כאמור הוא מקום הולדתו של קפה הערביקה ומהווה חלק חשוב בשימורו, הן מבחינת טען והן מבחינת ריח.  למעשה הקפה גדל בפארק ביער קפה בשם יאיו והוא שהעניק למקום את שמו. לקפה יש לו משמעות כלכלית והיסטורית באתיופיה, למשל טקס הקפה האתיופי מבטא ערכים של חברות וכבוד.

בניגוד לשאר הפארק, היער שבו גדל הקפה נשאר במצבו הבראשיתי והבתולי והוא מוגן מפני מעורבות אנושית. הסיבה לכך פשוטה : אדמת יער הקפה אינה מעובדת ואינה מדושנת כך שהקפה גדל באופן אורגני לחלוטין. יתרה מכך, המקומייים מנקים את האזור שבו גדלים עצי הקפה ובכך מבטיחים שהם יגדלו באופן אופטימלי. למעשה, עצי הקפה מתחדשים באופן טבעי וכדי להינות מקפה משובח נדרשות שתי פעולות: קציר ועיבוד ייחודי.

מוזיאון הקפה בבונגה

בפארק יש גם מוזיאון לקפה שמציג את ההיסטוריה של הקפה במדינה, כולל 500 הווריאציות של קפה ערביקה שגדלות בפארק קאפה. המוזיאון פתוח כל יום (מלבד יום א) בשעות 08:00-17:30. בנוסף, המוזיאון מציג ממצאים ארכאולוגיים מהאזור ואת דרכי הכנת הקפה בסגנון המקומי. אתר האינטרנט של המוזיאון.

יער העננים

יער עננים

ביער העננים היפהפה שבפארק חיים קופים, אריות, נמרים, היפופוטמים, אנטילופות וגם 300 מיני ציפורים. 11 מהן הם מינים של ציפורים אנדמיות. בנוסף זהו מקום גידולו הטבעי של 5000 תתי זנים של קפה ערביקה. כיום יער זה בסכנה בשל שימוש בעציו כעצי בעירה וביעורו לצורך חקלאות ומרעה. התחזיות צופות שהמשך פעולות אלו בפארק יגרמו לחיסול יער העננים שלו עד שנת 2020, כולל הקפה.

התחזיות צופות שהמשך הביעור בפארק יגרמו לחיסול יער העננים שלו עד שנת 2020, כולל הקפה. לכן, כדי להגן על הפארק הוא נכלל ב-2011 ברשימת הפארקים הביוספירים של אונסק"ו. גם תחום התיירות בפארק נעשה מתוך מחשבה אקולוגית בהשגחת לשכת התיירות בבונגו, למשל: טיולים מודרכים יומיים, טיולים שכוללים לינה וצפייה בתצורות סלע שונות כמו הגשר של אלוהים ועוד.

טיולים עצמאיים וטיולים מודרכים בפארק

בואו לפארק ותהנו מהנופים הייחודיים של הפארק, מיער העננים היחודי, מבעלי החיים המגוונים, מיער הקפה הארומטי ומהשלווה, השקט והיופי שפשוט אין במקומות אחרים. הפארק אינו עוד שמורה אלא אוצר בלום של טבע, תרבות והנאה.

בפארק יש אפשרויות רבות לטיולים רגליים עם מדריכים מוסמכים מלשכת התיירות בבונגו. אפשר לרדת לשטח בטיול של יום אחד או יותר, עם או בלי לינה ועוד.